woensdag 21 oktober 2009

E-readers hardware en Android

E-readers hardware en Android
In de afgelopen jaren heb ik verschillende e-readers getest. Momenteel zijn de Bebook mini en Cybook Opus mijn favorieten. Die neem ik wel mee op lange treinreizen, maar op vakantie wordt het vaak toch een netbookje (MSI Win), omdat ik dan onderweg ook foto's en films kan bewerken en kan internetten als er een wifi in het hotel of ergens in de stad is.

G1 en Android-tools
De meeste e-books lees ik nog steeds via mijn G1, oftewel mijn Google telefoon.

Die heb ik altijd bij me en de gratis readers zijn prima. Vooral de Alkido is mooi en de gratis versie voldoet goed ter introductie.
Interface is een boekenplank, met ruggetjes en covers. Vooral het lezen gaat goed, letter is groot genoeg voor een 40 plusser, voldoende licht onder alle omstandigheden, touchscreen bediening, met 1 hand vast te houden, door een veeg met je vinger te bedienen en lekker snel.

Audio op de G1
Audiobooks en Podcasts op de G1 gaat ook prima, maar je batterijen gaan dan wel erg snel op. Er zijn dan weer tools om onderweg op te laden, maar ook die zijn weer zwaar. Verder zijn er strips, muziek en meer. Hieronder mijn tips.


E-reader overzicht:
1. De Iliad/Irex is te duur, te zwaar en te groot. Ondersteunt geen epub en dat is steeds meer standaard in NL. Uitgebreid getest en gebruikt, Uploaden lastig. Touchscreen hoeft van mij niet, vingerafdrukken geven irritante reflectie.

Bibliotheken hebben deze nu nog in gebruik, maar ik zou persoonlijk adviseren om contact op te nemen met leveranciers en te vragen om hun hardware (gratis liefst) in een demo-opstelling in de bibliotheek te plaatsen. De plaatselijke boekhandel kan misschien ook een opstelling regelen.

Bevestig ze op de balie, zet er een aantal boeken op en zorg dat het personeel achter de balie enthousiast is.
Sony heeft dat goed begrepen, op Schiphol staan veel stoelen met erop gemonteerd een Sony-player met wat content. De stoelen zijn continu bezet.

Maar zoals altijd zal dat lastig zijn in de bibliotheek. Als het geld kost, is het sowieso lastig. En zelfs zonder kosten moet er meestal eerst uitgebreid over worden overlegd en wordt er gewacht tot ieder het met elkaar eens is, tot alle leveranciers meedoen, tot er een uitgebreid onderzoek is geweest naar wie de beste is of tot het landelijk wordt georganiseerd. Dat zorgt voor vertraging of wordt m.i. gebruikt als een excuus om niets te doen. En als het wordt uitgerold, is er zolang aan gewerkt, dat de hardware alweer verouderd is. Maar ja, dat hoeft je niet tegen te houden om persoonlijk te experimenteren. per slot van rekening worden die apparaatjes steeds goedkoper en er is steeds meer gratis te lezen.

2. Kindle is een handig ding en vanaf oktober ook in NL beschikbaar, vooral echter voor Engelse content. NL content zal lastig worden, ivm Amazons eigen ebook-formaat, geen epub dus. Was mijn favoriet, omdat ik via mijn USA contacts hem af en toe liet vullen, maar er is nu meer aanbod in NL. Amazon is trouwens irritant bezig. Hun beveiligde ebooks mag je niet lezen op een apparaat met een ander DRM systeem. Dat is wat erg eng het beschermen van je markt, maar ja, ze zijn groot, vooral in de USA. In NL zullen ze het niet gaan redden als er geen NL content komt. Epub is of wordt hier m.i. echt de standaard. In de USA kan dat anders zijn.

3. Bebook Mini is een leuk ding, mp3's kunnen er ook op en dat is lekker voor een luisterboek of podcast tussendoor. Qua batterijen gaat deze langer mee dan mijn G1 mobieltje, dus m'n podcasts zijn daarheen verhuisd. Eigenlijk wil ik dan weer een iTunes koppeling en automatische upload, maar dat werkt natuurlijk weer niet. Pdf's was geen optie, maar ik heb een script, dat de tekst uit pdf's haalt en daar txt-tjes van maakt. Kost minder geheugenruimte en is nog snel ook. Nieuwe firmware nog niet getest, dan werkt pdf wel. USB werkt ok, lekker goedkoop en past in m'n zak zonder dat je bretels nodig hebt.. Op vakantie wordt het deze als m'n netbook het niet wint, voor dagelijks gebruik de Cybook.

4. Cybook opus. Mijn huidige favoriet. Super scherpe letters, ook prima in de zon te lezen. Maat en gewicht OK, epub. Bediening even wennen. In gebruik sinds Manuscripta en geen echte nadelen gevonden. Daarvoor had ik een oudere Cybook. Super handig was daar rss feeds importeren, dat heb ik nu nog niet getest, die lees ik vooral op m'n G1.

5. Foxit. Even bekeken in de store, maar geen epub. En dan ook nog weinig geheugen. Jammer van de moeite.

6. Sony. Altijd mooi. Touchscreen helaas, dus weer irritante reflectie. Zwaarder als de Cybook en Bebook mini. Goede campagne, dus zal best verkopen.

Maar de absolute winnaar is... mijn mobieltje.
G1 : Google 1 mobieltje. De Cybook opus en Bebook heb ik niet altijd bij me. Alleen op vakantie of bij een lange treinreis. Mijn G1 heb ik wel altijd paraat. In de Android market zijn nogal wat apps te downloaden, al dan niet gratis.
Prachtig is Aldiko, de graphics lijken op een boekenplank. Er is een gratis versie, maar de premium kost maar zo'n 1,50 euro.Verder zijn er bijvoorbeeld de volgende e-readers:
  • Word-player (gratis)
  • Reveal reader (gratis)
  • Palmbook reader (gratis)
  • FBReader is gratis, leest epub
  • Shortcovers, ook gratis reader.
  • iReader kost 2 dollar, is wel het geld waard.
  • Libris lite, gratis e-reader, veel aan te passen fonts en meer.
  • Book (gratis)
  • Aozora bunko: als je Japans kunt lezen.
  • aReader leest textfiles van je sdcard-root. Simpel.
  • finarX pdf reader 5 dollar.
  • Droid comic viewer, een leuke strip is bijvoorbeeld When sysadmins ruled the earth.
  • Ambling bookplayer speelt audioboeken af. Gratis met gratis audiobooks.
  • Book mobile scant ISBN barcodes via de cam. om toe te voegen aan je Google personal library, geeft ook reviews. Gratis.
  • Verder veel losse titels te koop, vaak met een eigen readertje,
  • Leuk is ook eQuotes, elke dag een stukje wijsheid.. gratis.
  • Quickpedia is de wikipedia voor de G1. Geen boek, maar wel veel leesvoer.
  • Lyric search. Zoekt teksten van LyricWiki.org, je kunt ze pasten in mail enz of kopen via amazon mp3.
  • NubiNews reader. Leest USA en BBC sites, maar ook wired.com, engadget, gizdomo. Graphics included.

Conversie:
Calibre is nr. 1. Converteert veel e-reader files en is ook handig als je personal catalog.

En een laatste goede raad. Als je al lopend e-books leest - pas op voor:

  • straatmeubilair: prullenbakken, lantaarnpalen, en Amsterdammertjes ook ongelijke stoeptegels zijn levensgevaarlijk;
  • parkmeubilair: boomstronken, hondenpoep en meer;

Als je al rijdend (in de file of voor het stoplicht) e-books leest - pas op voor:

  • optrekkende en afremmende auto's en tussendoor flitsende motoren;
  • politie-agenten;
  • overstekende katten, mensen enz.

Als je al vergaderend e-books leest pas dan op voor

  • je volgende functioneringsgesprek
  • ...

Rita Niland




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Clicky Web Analytics