maandag 6 april 2009

Twittermania met kinderen..

Twittermania met kinderen..

Inmiddels zijn er 2 miljoen mobieltjes met internet in Nederland en dat maakt het steeds eenvoudiger om iets te organiseren, waarbij je hier gebruik van maakt.


Het is ook veel cooler om kids bij een speurtocht door het park gebruik te laten maken van een location finder op een mobieltje, geocaching, gps dan van een kaart en een A4tje met
opdrachten. Dat begreep ik in ieder geval van een deel van de deelnemers.... Combinatie met Twitter lag voor de hand en dit werden de afgelopen week twee tests met vier groepjes kids van tussen de 8 en 12. Twee met GPS en internet op de mobiel en twee met internet op een mobieltje en een losse GPS ontvanger.

Mediawijsheid

De opdracht was eerst om vooraf informatie te verzamelen over de plaats waar de meeting was, het Wantijpark in Dordrecht. Een park aan de rand van de Biesbosch, waar ik via de IVN, NVD, KNNV en Scouts excursies en activiteiten (mede-) organiseerde en o.a. al in 2006 over schreef:
http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2006/12/06/159033.aspx


Een paar hints over de onderwerpen werden gegeven in tag-vorm: werkverschaffing, schietoefeningen, dijkdoorbraak, vaantjesboom, hemelboom, judasboom, moseik, waarneming, boomklever,
appelvink, dodaars, Vlijbrug, GPS en geocaching.

De opdracht werd gegeven om in de Wikipedia informatie te lezen rond Twitter.
Alle kids ontvingen een poken te leen, zonder uitleg, dat maakt het alleen maar minder spannend... Meteen wat mediawijsheid in de praktijk. Over de pokens zijn inmiddels een paar spreekbeurten met een voldoende beoordeeld en de eerste kinderen van de school hebben de weg naar de winkel op het plein, die die dingen inmiddels ook verkoopt, al gevonden.

Twitter en poken

Op de bijeenkomst werd eerst natuurlijk 'gepokend'. Vervolgens werd gestart met een aantal filmpjes op mijn laptop.
en vooral:
als introductie en start voor de discussie.

Nut of alleen maar fun?
Op het terras midden in het park ging de discussie eerst over het nut van sociale netwerken. Hyves was bekend bij alle kids en de meesten hadden een pagina, maar Twitter en Poken nog niet. Wat vinden jullie ervan, voordelen, nadelen en waarvoor kun je het gebruiken? De meningen waren verdeeld, maar interesse was er zeker. De discussie ging ook over privacy, inbrekers, loverboys en pedofielen, wat dat betreft zijn kids al vroeg wijs en in ieder geval aardig streetwise.

51° 48' 46.85" N 4° 41' 41.74" E
was de startlokatie voor de opdrachten en via een speciaal voor de gelegenheid aangemaakt twitter-account werden cryptische omschrijvingen doorgegeven. De
groepjes werden elk een andere kant opgestuurd, waarbij een deel van de opdrachten verstopt waren en via geocaching gevonden moesten worden.
Dat bleek nog lastig omdat er een aantal
rekensommen opgelost moest worden om de locaties te vinden en twee van de vier groepjes niet in de gaten had dat er ook een rekenmachine op je mobieltje te vinden is...
Verder waren er foto's te zien, waarbij de locatie moest worden gezocht en werden de coordinaten via twitter doorgegeven, waarna de volgende opdracht weer werd getwitterd.
Twibble http://www.twibble.de/ en Flickr werden gebruikt om foto's online te zetten en tussendoor werden hints en de oplossingen getweet.
Een opdracht met het inlezen van een barcode was te lastig, op
de een of andere manier waren de opgehangen codes niet meer te lezen. De kids gaven in de tussentijd tweets over hun belevenissen. In ieder geval was de bijeenkomst een groot succes en dat smaakte naar meer.

Bibliotheektwitters
De tweede bijeenkomst was in een bibliotheek. Ook hier eerst een introductie met gebruikmaking van laptop en hotspot. Hier gingen de opdrachten, die ik tussendoor via twitter verzond, over het zoeken van informatie in de catalogus, databanken en op internet. De kids gebruikten Twitter tussendoor voor het stellen van vragen en het maken van een verslag. De enige stoorzender was een bibliotheekemploye die vond dat mobieltjes alleen in de gang mochten worden gebruikt. Vreemd omdat de kids niet praatten, maar alleen maar tekst intypten.
De rfid tags en uitleg daarvan vonden de kids ook vreselijk interessant.
Missie geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar!

Rita Niland

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Clicky Web Analytics