zondag 29 maart 2009

Gamekit / Gamestudio. Bouw zelf een game vanaf 6 jaar

Gamekit / Gamestudio. Bouw zelf een game vanaf 6 jaar

Ook op http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2009/03/30/461559.aspx
Blogger gaf problemen met Internet explorer 7. In Firefox werkt het wel...

Een erg leuke site voor kids is Game Studio. Een site waar kids zelf games kunnen bouwen, games kunnen spelen die andere kinderen gemaakt hebben en daar weer extra levels bij kunnen bouwen.

Groot voordeel is dat je niets hoeft te installeren en gratis is. Handig dus op school of in een bibliotheek waar dit vaak lastiger is. Kids van een jaar of acht kunnen er zelfstandig prima mee overweg. Met een groepje van kinderen tussen de zes en tien jaar oud zijn we ermee aan de slag gegaan en dat lukte aardig.
Met Firefox gaat het in ieder geval prima, maar Internet Explorer 7 werkte zo te zien ook. Javascript moet aanstaan, maar dat zal meestal wel het geval zijn. Sommige kids kennen het al van de televisie, dat is ook een voordeel.

De kinderen moeten redelijk kunnen lezen en willen lezen, want vaak zijn ze geneigd om zonder te lezen van alles uit te proberen. Niets mis mee, maar al snel zie je dat ze toch gaan lezen en bij de groepjes was er vaak één aan het voorlezen en aanwijzingen geven, terwijl de anderen luisterden en ermee verder gingen. Werk je met een mix aan leeftijden, dan zie je ze al snel elkaar helpen.

Mijn 'regels' zijn dat de jongste altijd aan de knoppen zit en dat ouderen alleen mondeling aanwijzingen mogen geven maar niet het toetsenbord over mogen nemen. Als dat lastig is, start ik een uur met de jongsten, die zo een kennisvoorsprong hebben en laat dan de ouderen erbij. Soms pas een week later zodat de kids thuis of in de buitenschoolse opvang kunnen oefenen.

Hieronder een mix van de uitleg die ik mondeling geef aan de kids in een demonstratie en = commentaar voor ouders en collega’s tussen = ingevoegd.

Hoe werkt het?
Zonder je aan te melden kom je op de site.
= Handig omdat je niet eerst naar je webmail moet, dat is nogal een barrière voor de jongere kids =

Later moet je je wel aanmelden, bij ons doet de oudste van een groepje dat dan weer. Deze stuurt de inloggegevens door naar de jongste of de ouders van de jongste.
Mediawijsheid komt ook altijd aan de orde bij het aanmelden en met een tekst als hieronder.
Wil je je spel bewaren, dat moet je je aanmelden. je moet je voornaam en achternaam en e-mailadres invullen. Kies dezelfde nickname (niet je echte naam) en een e-mailadres die je bijvoorbeeld bij Gmail hebt gemaakt. Je inlognaam mag je zelf verzinnen.
Voor als je het wachtwoord vergeet moet je een vraag kiezen, waarop jij alleen het antwoord weet. Je hoeft niets in te vullen. Vul niets in waarvan anderen het antwoord ook weten. Je kunt invullen of je een jongen of een meisje bent en je geboortedatum. Dat hoeft niet, dus doe dat niet. Meestal zie je aan rode sterretjes wat er moet.

• Eerst kies je of de spelomgeving van bovenaf of van opzij wilt bekijken. Een platformspel of een doolhof bijvoorbeeld.
• Dan hoe je het spel kunt winnen, wat er meetelt voor de score en hoe je level eindigt. Kun je 'dood' gaan, moet je naar een finish, gaat het om de tijd of moet je punten scoren?
• Wat kan je speler? Je poppetje (avatar) is een soort balletje met een hoed, gewei enz. De kleuren van je poppetje en het hoedje kun je met wat kliks veranderen. Ook hoe zwaar of licht het poppetje is, hoe hij stuitert. Je kiest hoeveel levens hij heeft. Met elk leven kun je een level een keer overdoen, daarna is het 'game over'.
• Het aantal levels is instelbaar. Je maakt zelf een achtergrond.
• Met 'bouwstenen'(de zwarte balletjes) kun je van alles instellen.
Er zijn bouwstenen die niet bewegen zoals stenen, gras of een springveer.
Er zijn bewegende bouwstenen, zoals een raket of schuifdeur.
En levende bouwstenen die je achterna komen, weg rennen of rondlopen zoals een schaap of stekel.
• Je kunt scoren door munten te sparen of via appels kun je beter worden.
Later kun je leren hoe je zelf stenen kunt maken door een actie aan een vorm te koppelen.
• Maak een titel en banner en sla het spel op. De banner maakt reclame voor je spel. Als je je spel op het Podium wil zetten, komt er een foto van het spel en tekst bij. Leg goed uit wat het is. Tijdens het testen van je spel kun je een plaatje maken.
Elk spel kun je openen in de gamekit, zodat je kunt kijken hoe dingen gemaakt zijn.
Je games kun je bewaren en er zo verder aan werken. Met het prullenbakje kun je je spel weggooien. Favoriete games van de site kun je ook bewaren onder de link Mijn Gamestudio.
Lees verder de tips. Onder tips en tricks vind je allerlei handigheidjes.
Op het forum kun je vragen stellen en de antwoorden op andere vragen lezen.

Je kunt een E-card versturen om anderen uit te nodigen je game te spelen en op het 'podium' zetten zodat anderen je spel kunnen spelen. Je moet dan wel je naam en e-mailadres opgeven. Zelf krijg je de mail ook. Met tips van anderen kun je je spel mooier maken.

Hoe organiseer je zoiets op school of in een bibliotheek
Het bouwen is simpel, maar iets leuks bedenken is lastiger. We zijn begonnen met het aanpassen van spelletjes die anderen hebben gemaakt.
Tussendoor slaan de kinderen de spelletjes op en gaan spelen met de spelen van anderen.
Daarbij komen ze snel weer op ideeën, die ze meteen willen toepassen.
We speelden met groepjes van 3 kinderen op 2 pc's, waarbij de opdracht was om samen een game te maken. In het begin wilden ze allemaal apart aan de slag, maar al snel werd er gekozen voor de beste variant. Dat gaf soms discussies, waarbij vaak blijkt dat degene met de grootste mond en de oudste niet altijd gelijk heeft. Met oudere kinderen ga ik graag in discussie rond de vraag: Wat maakt een game nu spannend? En met ongeduldige kids: Wat maakt dat je kwaad wordt in dit game? Mijn onderwijsachtergrond komt zo vaak weer van pas.

Wat leer je ervan?
Kinderen leren er van alles van. In 'mijn' model gaat het vooral om samenwerken en communiceren. Deels uit nood geboren omdat er te weinig pc's zijn (en deze keer zaten er ook twee kinderen op een stoel of stond de oudste erachter). De oude pc’s werden deze keer ook gebruikt, gelukkig vraagt het programma niet om de meest snelle hardware.

Je leert iets over het maken van een verhaal, en hoe je het spannend maakt, maar ook over soorten ondergrond en de logica erachter. In modder stuitert je avatar niet goed en op ijs glijd je uit. Botsen tegen de muur maakt dat je balletje kaatst, de hoek bepaalt welke kant uit. (wiskunde?) Vakken als programmeren, mechanica, natuurkunde (zwaartekracht). Creatieve vorming (welke kleuren en vormen horen bij elkaar, wat 'vloekt' er?).
Wat levert commentaar van anderen op? Iemand anders kan levels bij jouw game maken, dat kun je leuk vinden, soms misschien ook niet. Om om te leren gaan met kritiek is ook een leermoment. De naam van de maker komt bij de 'credits' en dat is natuurlijk wel stoer. Als je met groepjes werkt en de namen van alle groepsleden laat vermelden, kun je op die manier de ‘zwakkere broeders en zusters’ ook een deel van de eer gunnen.

Hoe betrek je de ouders en docenten erbij?
Na afloop heb ik E-card naar de ouders, docenten en begeleiders bij de buitenschoolse opvang verstuurd met de vraag om de spelletjes zelf beslist te spelen. Ook een uitdaging om zelf een game te maken met gamekit, maar dat heeft tot nu toe nog geen resultaat gehad. Het lijkt mij een uitdaging om de kids eens les te laten geven aan de ouders. Ik wacht op een ouderavond, waar er wat tijd is…
http://gamestudio.hetklokhuis.nl/index/home

Voor welke leeftijd - en - alternatieven?
Zelfstandig vanaf een jaar of 8, in groepjes vanaf 6 jaar. Een bovengrens is er eigenlijk niet.
Op de site van Gerard Dummer zie je dat hij jongeren op een Hogeschool een opdracht geeft via Gamekit. Ook voor ouderen is dit dus bruikbaar en.. zelf vond ik het ook leuk om een game te maken hiermee.
http://www.gerarddummer.nl/blog/labels/gamekit.html

Stagecast creator
Voor wat oudere kids zou ik Stagecast creator gebruiken. http://www.stagecast.com/
Daar heb ik al eerder over geschreven.

Gamemaker
Gamemaker http://www.yoyogames.com/gamemaker/ is nog iets lastiger, kan alleen als je iets kunt/mag installeren. Met kids vanaf 10 jaar ben ik ermee aan de slag geweest, maar dat zijn dan ook jongeren van de H-IQ society. Normaliter zou ik het vanaf 12 aanraden. Dit boek helpt wel voor jongere, wat slimme kids. http://www.gamemaker4you.nl/ Maar 20 euro met CD, maar vast ook overal te leen.
Op http://www.yoyogames.com/ zie je voorbeelden van games die met Gamemaker zijn gemaakt. Op deze site een cursus voor jongere kids: http://www.gamemakerkids.nl/index.pl/cursus3

Meer software?
Op http://www.games2learn.nl/Categorie:Software staat meer software, maar zo te zien mist daar nog wel het één en ander.
http://t3dgm.thegamecreators.com/ is al weer wat ouder, maar bruikbaar.
Zelf vind ik dit mooi http://www.garagegames.com/products/torque-2d maar alleen de demo is gratis, de software kost aardig wat (als je er tenminste niet op een andere wijze aan komt).
http://www.adigitaldreamer.com/game-design-software.htm

Taalspelen voor laaggeletterden en puzzelfanaten
Software om kruiswoordpuzzels te maken, (voorbeeld http://www.xs4all.nl/~ritanila/IDV-2-puzzel.htm ), schuifpuzzels, quizzen en meer taalspelletjes zijn ook volop te vinden.
http://hotpot.klascement.net/ is een verwijzing naar één van mijn favorieten: Hot Potatoes.

Op deze http://puzzlemaker.discoveryeducation.com/ pagina vind je links naar online software om puzzels te maken, helaas in het Engels maar de bovenbouw komt er wel uit.
Hier staat een NL uitleg: http://www.ictheek.be/ictheek/werkbladen/Puzzlemaker.doc
Ook is er http://www.eclipsecrossword.com/ en http://www.schoolhousetech.com/ (30 dagen gratis meen ik)
Woordzoekers maken: http://www.onlineklas.nl/flash/woordzoekermaker.html (Nederlands!)

Aardig is om met een groep een hele grote puzzel te maken. Met twee klassen in de bovenbouw maakten we een poster die zo groot was als een deur.

Legpuzzels
Met Photoscamble maak je legpuzzels van je favoriete afbeelding. BMP of JPG. Je bepaalt zelf het aantal stukjes, de omkadering enzovoort.
Download hier: http://members.home.nl/bas.de.reuver/files.html

Bordspelen… blijft leuk
Verder zijn er met een groep varianten te bedenken op bekende bordspelen en quizzen. Van het simpele oude Pim Pam Pet (zelf vragenkaartjes maken) tot een Monopolyversie van je eigen stad of dorp. Met een groep scouts maakten we tijdens een kamp zes speltafels. Oude tafels, die we beschilderden met een spelbord en daarna aflakten. Houten pionnen gemaakt van gezaagde plakjes van takken. De tafels vonden hun weg naar een verzorgingshuis, waar we een aantal maal met en tegen de bewoners speelden.
Kortom, ideeën genoeg te vinden als je maar even rondsurft of wat boeken bekijkt…..

Keep on gaming!

Rita Niland

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Clicky Web Analytics