maandag 24 augustus 2009

Evony - gamen in de bibliotheek, leuk maar lastig?

Evony - gamen in de bibliotheek, leuk maar lastig?

(tevens gepost op mijn 'main' blog - waar de reactiemogelijkheid slecht werkt - http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2009/08/24/513324.aspx )

Door alle drukte op diverse werkplekken komt het er niet van om te bloggen. Tweets tussendoor gaat nog net. Verder zijn er, zoals elk jaar in de zomer veel buitenactiviteiten, meestal met groepen jongeren. Altijd in relatie met boeken en bibliotheek, maar niet (meer) voor of door de bibliotheek om organisatorische redenen.

Gamen in de bibliotheek?

Twee weken geleden starten we, als voorbereiding op een groepsactiviteit met jongeren vanaf een jaar of 10, thuis met het aanmaken van een aantal accounts in Evony, een online spel, dat je gewoon in je browser kunt spelen. Ook prima geschikt om te spelen in bibliotheken, als het systeem dat tenminste aankan (flash). Op mijn werkplek bij een bibliotheek lukt het overigens niet, op de wireless van KPN of via een dongle via mijn eigen laptop wel, op de momenteel gratis bibliotheek-wireless verbinding afhankelijk van de tijd. 's Middags is het blijkbaar drukker, dan werkt het niet.


Op een aantal pc's tegelijk liepen een vrijwilliger en ondergetekende in de loop van een paar dagen elke keer een half uurtje heen en weer om dorpjes te bouwen. In Evony kost het bouwen tijd, materiaal en munten, die je ondertussen verdient, maar gelukkig loopt de tijd door als je niet online bent. Een groepsbijeenkomst is niet geslaagd als je driekwart dag moet besteden aan wachten en vooral mijn doelgroep is daar slecht in, vandaar het voorwerk.


Tussendoor kun je dan weer vakliteratuur te lezen of een podcast beluisteren. Een ding tegelijk doen is te lastig;-)


Vorige week... eerst stofzuigen of onkruid wieden dan gamen...

Als vrijwilliger binnen een buurthuis, dat de hele zomervakantie gesloten is geweest, is het altijd lastig om je medevrijwilligers te motiveren om bij de start van het seizoen het buurthuis 'seizoensklaar te maken'.


Omdat er een fraai computerlokaal is, is de combinatie 'gamen en stofzuigen of onkruid wieden' snel gemaakt. Op de Game-wiki maken we een aankondiging voor een gamemiddag op voorwaarde dat elke deelnemer intekent op een 'klus' of het afkoopt voor een aantal euri, die in de groepskas gaan. De lijst is snel volgetekend, in de laatste week voor de vakantie is iedereen weer terug en vinden de kids het erg leuk om elkaar weer te ontmoeten. Na een uurtje werken met een stuk of 15 kids, is de brandpoort weer onkruidvrij, de vloer redelijk stof en vlekvrij, post gesorteerd, kliko's uitgesopt, koelkast schoon en aangezet, olie in de frituurpan ververst. Pc’s komen uit de Shurguardopslag en staan op hun plaats. Gelukkig dit jaar geen ongewenste bezoekers die zich hebben uitgeleefd op de achtergebleven bekabeling, zoals wel eens is gebeurd... Een stuk of 5 kids komen 'te laat' of hebben geen zin in een klus, zij mogen tegen betaling van een bijdrage alsnog meedoen en zorgen zo meteen voor betaling van de ijsjes....


Kinderarbeid? De meeste kids hebben al een krantenwijk, vullen vakken of hebben vakantiewerk gedaan, dus dat valt wel mee... In ieder geval denken ze wel twee keer na voor ze wat op de grond gooien en corrigeren zelf hun vrienden die dat wel eens doen.


Game on en off!

Daarna waar het allemaal om gaat, het gamen. Voordeel is dat bij het klussen zich al groepjes hebben gevormd en nieuwelingen meteen zijn opgenomen. De pc's zijn al ingelogd op Evony en Andre verzorgt de demo. Zoals altijd klikken ze vrolijk mee en vragen straks naar hetgeen al is uitgelegd, maar dat went. Op de beamer vertonen we om de beurt de 'dorpjes' van de gamers en Andre geeft daar, met veel humor, het bijbehorende commentaar op. Wij kunnen de besturing op de pc's ook overnemen en doen dat af en toe als het erop lijkt dat iemand vastloopt. Bij instructie via een pc ga je niet af, als je rondloopt en bij iemand komt staan, voelt hij of zij het vaak wel zo, dus dit werkt beter... Na een uur begeeft de eerste dappere zich op het strijdveld, maar dat wordt snel afgestraft omdat er niet alleen gamers van onze groep op de server zitten, maar ook gamers 'van buiten' en die azen op elke nieuweling. De anderen besluiten dus de volgende paar dagen te gebruiken om hun leger eerst goed op te bouwen en te leren hoe alles werkt, zodat ze klaar zijn voor het leven in de Evony-gamewereld.


Boeken en tijdschriften

In de pauze ligt er een stapel boeken en tijdschriften over games, games bouwen en meer. Boeken van 2 bibliotheken en tijdschriften te leen uit de gameshop (met dank!). Het A4tje, waarop een lijst te vinden is van adressen van bibliotheken, buurthuizen en internetcafé’s met de aantallen pc’s, kosten en games die er te vinden zijn, vindt gretig aftrek.


Het werkt…

Twee weken later heeft een aantal kids de smaak goed te pakken, ze hebben een eigen alliantie en doen het niet slecht. Anderen hebben het waarschijnlijk opgegeven en zijn aan de slag met andere games. Games genoeg te vinden in de gamewereld... Op de wiki enthousiaste verhalen en antwoorden op vragen die je van tevoren niet kunt bedenken.


Wat is Evony?

Evony is een game waarbij je een eigen stad bouwt, met huisjes, fabrieken, scholen en meer. Het ziet er grafisch mooi uit, het oog wil ook wat. Bij het bouwen moet je allerlei zaken in de gaten houden, je bevolking moet groeien, dus er moet voldoende huisvesting, voedsel en vermaak zijn. Belasting heb je nodig om verder te bouwen, die moet niet te hoog zijn (dan gaat je bevolking morren) en niet te laag (dan kun je niet verder bouwen). Kids leren hier veel van, allereerst van alles over economie, maar de uitleg is in het Engels en dat is voor een 10jarige nog knap lastig. Ook de chat is in het Engels.


Na het bouwen kun je ook de spelwereld verder verkennen, handel drijven of met je leger andere spelers 'aanvallen'. Dat klinkt agressiever dan het is. In het Engels noemt men dit een Webbased Massive Multiplayer Online game. Het lijkt een beetje op Civilization, dat is wat bekender. (daar is tegenwoordig ook een online versie van).


Gratis! of toch maar iets betalen?

Het spel is gratis, je moet je wel registreren met een e-mailadres. Een aantal e-mailadressen van mijn provider (daar mag je er circa 200 aanmaken) komt goed van pas. Deelnemers mogen het stadje verder uitbouwen. Als ze weten hoe het werkt, kunnen ze zelf een account aanmaken en starten desgewenst opnieuw. Dat is handig omdat je de eerste 7 dagen niet aangevallen kunt worden, dus rustig kunt bouwen aan je dorp. Binnen die zeven dagen kun je opdrachten (quests) doen, waardoor je het spel beter gaat begrijpen en van alles kunt verdienen.


Er zijn verschillende servers, waarop verschillende groepen mensen zitten. Op http://28.evony.com en http://9.evony.com zitten Nederlanders. Je kunt je account alleen gebruiken op de server waar je je hebt aangemeld. Je kunt wel via PayPal extra zaken kopen, maar nodig is dat niet. Overigens is dat m.i. af te raden omdat het eind dan zoek is en je geneigd bent steeds meer uit te geven. Of kopen het spelgenot vergroot is zeer de vraag. Als je in Facebook ziet wat voor games daar inmiddels worden aangeboden is dat aardig, maar bij veel games wordt je lekker gemaakt met mooie zaken die je alleen kunt kopen voor echt geld. De gamewereld is vaak net de echte wereld wat dat betreft. Ook in Ebay worden accounts aangeboden met hogere levels. Koop je zo’n account en kun je het level niet aan, dan ben je snel weer gedegradeerd of stop je gedesillusioneerd met je spel. Er wordt gefluisterd dat de verkopers dat in de gaten houden en door snelle aanvallen een account zo weer terug hebben veroverd om het dan weer opnieuw te verkopen.


Allianties en cheats

Je kunt je aanmelden voor een alliantie, d.w.z. een groep spelers, waar je dan mee samenspeelt. Dat lijkt weer op het systeem binnen World of Warcraft. Met je alliantie kun je chatten als je dat wilt. Op internet zijn veel Engelstalige handleidingen te vinden. Ook allerlei cheats, oftewel manieren om extra zaken te verkrijgen via slinkse codes. Als men dat door heeft wordt je meestal uit het spel gegooid en ook hier is dat m.i. af te raden. Als je van alle spelen 'walkthroughs' en cheats opzoekt, is een spel niet leuk meer, dan loop je er soms zo doorheen zonder moeite.


Voorbereiding en quests

Het is zeer aan te raden om de opdrachten (quests) te doen. Vooral de 'speedup' d.w.z. een knop waarbij je voor bouwactiviteiten korter dan 5 minuten opeens meteen klaar bent, is zeer handig. In het begin is het erg puzzelen. Je krijgt een opdracht om iets te bouwen, voor dat bouwen moet je voldoende stenen enz. hebben. Voor die stenen moet je weer een steengroeve hebben, dat is nog te begrijpen. Gebouwen kennen meerdere levels, des te hoger, des te beter het werkt. Voor elke upgrade heb je weer voldoende materiaal nodig. Om een gebouw te upgraden, klik op het gebouw dat u wilt bijwerken en klik op de upgrade knop (en als dat lukt speedup).


Logica
Lastiger is het om te begrijpen dat je je Academy (school) eerst een aantal malen moet 'upgraden' (gewoon klikken en op upgrade klikken) voor je een bepaalde kennis hebt (zoals horseback riding). Die kennis heb je weer nodig voor je stal. Ook hier logica, maar soms 10 verschillende stappen en uren wachten voor je de opdracht hebt gedaan. Gelukkig kan je die uren offline zijn. In een eigengemaakte tabel staan de tijden staan die je nodig hebt om 'in te spelen' met de stappen die je dan moet doen, maar die weet je na een tijdje wel uit het hoofd.


Voorbereiding gamen door te gamen…

Meestal start de voorbereiding tussen de 4 en 6 dagen voor de activiteit. Je hebt dan nog 1 tot 3 dagen om ervoor te zorgen dat alles goed is ingericht om klaar te zijn voor de eerste aanval op je stadje. Tweemaal zoveel accounts als er deelnemers zijn is handig, ze kunnen kiezen met welk account ze willen starten en eventueel opnieuw starten als dat tegenvalt. Dapperen (of dommen, het is maar hoe je het bekijkt), willen snel actie. Ben je zo stoer dat je binnen de 7 dagen al actie wilt, dan kun je het stadhuis (Town Hall) upgraden naar level 5, en ben je je bescherming kwijt. Bij Evony is het met een groepsactiviteit wel noodzaak om ‘in te spelen’. In het begin is het alleen maar bouwen en binnen een middag bereik je nog niet zoveel, dat is al snel saai.

Taxes

De belasting (taxes) instellen is het lastigst. Het percentage belasting stel je in bij je town hall. 100 inwoners met een belasting van 20% leveren bijvoorbeeld 20 goud per uur op. Bij 20 % belasting is de loyaliteit van je inwoners 80 %. Is de loyaliteit laag, dan krijg je minder inwoners en stijgt het aantal niet zo snel. Als je genoeg huizen (cottages) hebt, en deze hebt geüpgrade, en is je 'population limiet' bijvoorbeeld 1000 met 80 % loyaliteit, dan heb je maximaal 800 inwoners, die 160 goud per uur betalen. Heb je te weinig inwoners, dan kunnen ze niet voor je werken en heb je een klein leger.


Zagen en graven

In het begin bouw je huisjes (cottages) in je town, verder gebouwen zoals vooral zagerijen (sawmills) voor hout, een steengroeve (quarries) voor steen en metaal in een mijn (mine). Klik op een vrije plaats en maak één van deze gebouwen. Let op de groene knop speedup en gebruik deze als het tot 5 minuten bouwtijd is. Soms heb je bonussen, waarbij je in één klap een gebouw kunt neerzetten. Pas als je een leger hebt moet je farms hebben voor eten. Des te hoger je level is, des te meer gebouwen kun je opzetten.


Leren en besturen
Na het opzetten van je Academy (school) moet je werken aan 'research'. Zeg maar het opleiden van je troepen. Klik op het gebouw dan kun je ook troepen creëren en helden werven. In je Townhall (stadhuis) kun je ook de naam van je stad aanpassen, extraatjes geven aan de bevolking (comfort) of extra heffingen (levy) opleggen voor materialen die je nodig hebt. Als je een beetje speelt met taxes, comfort en levy, voel je aan hoever je kunt gaan. Je kunt ook een burgemeester aanstellen in je Townhall.


Als je een quest (opdracht) uitgevoerd hebt, zie je onderaan je scherm een nummer. Kijk welke opdracht er afgevinkt is en klik op get award (ontvang een beloning).
Zorg voor muren, vallen, torens enz. In de markt kun je handelen, prijzen fluctueren.
Voor je troepen heb je een kazerne (barracks) nodig. Voor lastige taken de Academy. (school).


Ten aanval

Stuur eerst een verspieder uit voor je je troepen stuurt. Als je een bos verovert, krijg je meer hout. Als je een heuvel verovert meer ijzer. Des te hoger het level is, des te groter de bonus maar ook des te zwaarder de verdediging. Troepen op veldtocht eten tweemaal zoveel, laat ze dus niet onnodig buiten de stad bivakkeren.

Als je een held (hero) tot burgemeester (mayor) benoemt, stijgt de productie van je stad. In de Inn (kroeg) vind je helden. Na het rekruteren zijn ze te vinden in de feasting hall. Ze worden uitbetaald in goud.


Als je 'knight' (ridder) bent, kun je een tweede stad bouwen. Om ridder te worden moet je medailles hebben die je in veldtochten verdient. Een tweede stad heeft 250 werknemers nodig, die zijn opgeleid in de kazerne, samen met 10.000 van alle hulpbronnen, met inbegrip van goud. Stuur dan je leger om een 'flat' te veroveren. Is dat gelukt, klik er dan op en selecteer Build City (bouw stad).



Is het leuk en is het leuk of lastig voor de bibliotheek?


Collectievormingsissues
Zelf besteed ik mijn tijd alleen aan het inspelen en uitleg geven aan de kids. Evony is, zoals de meeste games iets, dat je na een tijdje wel hebt gezien en vaak komt er weer iets nieuws op je pad. Dat is normaal bij de meeste gamers en voor bibliotheken wel iets om over na te denken. Bij de aanschaf van boeken komt het ook voor dat een titel na een 'hype' niet meer wordt uitgeleend, maar bij games gaat het naar mijn inschatting vaak met een factor 10 zo snel. Als je iets landelijk moet bestellen, het ingewerkt moet worden en dat een aantal maanden gaat duren, hoeft het meestal niet meer. Jongeren komen op allerlei manieren aan nieuwe games en als het niet nieuw meer is, heeft men het vaak al gezien en is het niet meer interessant. Aanschaf buiten de landelijke procedures is vaak lastig en ook dan zit je met de tijd die het duurt om een game in te voeren, te voorzien van de nodige stickers en rfid tags enz. Tevens is het maken van keuzes bij de aanschaf niet zo eenvoudig. Op welke doelgroep wil je je richten? Gebruik in de bibliotheek of thuis?
En wie maakt de keus? Vaak zijn er wel gamers onder het personeel in de bibliotheek, je publiek kun je input vragen maar of daar ook gebruik van wordt gemaakt is de vraag.

Vette krassen en meer gedoe
Cd-roms, DVD's en games is ook kwetsbaar materiaal, wat veel mensen wellicht niet beseffen. Vette vingers, krasjes maken het materiaal soms onbruikbaar. Het controleren van de bruikbaarheid van een boek is ook simpel te doen en als er een bladzijde los is of ontbreekt, is dat nog niet zo'n ramp. Het controleren van een Cd betekent dat je deze vaak moet installeren en weer de-installeren.


Als dit al mogelijk is bij een bibliotheek, loopt de PC vaak vast of wordt steeds trager na het regelmatig installen en uninstallen. Dit ook omdat het gewoon op de C-schijf wordt gedaan en op een manier die maakt dat er 'rommel' achterblijft op een pc. Bij de meeste pc's zal ook geen software zijn waarmee je de pc weer kunt opschonen of fouten in en register eruit kunt halen..


Een kras op een Cd kan maken dat je PC vastloopt. Gebeurt dat vaker, dan zal de klant niet terugkomen en als men erover praat in de kennissenkring heeft de bibliotheek zo een slechte naam op dit gebied. Voor het schoonmaken of verwijderen van krasjes is materiaal beschikbaar. In bibliotheken is het plakken van een boek al jaren traditie en aanvaard. Hoe je Cd’s kunt opknappen is vaak onbekend en/of het is onduidelijk of het wel iemands taak is. Hoever moet je gaan, hoeveel tijd mag dit kosten? M.i. wordt het vaak intern niet besproken, een personeelslid die hiermee is belast, bepaalt dan zelf wel wat hij/zij doet en dan ligt het er net maar aan in hoeverre deze bekend is met de mogelijkheden, of diegene het materiaal waardeert en of iemand wel de technische mogelijkheden/kennis heeft om dit aan te pakken.


Groepsactiviteiten

Last but not least het fenomeen werken met en voor groepen. Games trekken altijd veel publiek en als je dit goed aanpakt kun je hiermee juist een doelgroep trekken, die normaliter lastig bereikbaar is. Sommigen beweren dat dit een lastige doelgroep is, maar zonder die doelgroep is er geen toekomst voor bibliotheken. Lastig is ook maar relatief, als je ziet hoe ze in het buurthuis zonder morren de stofzuiger pakken, die ze thuis wellicht altijd met een boog voorbijlopen, is het vaak een kwestie van hoe je het aanpakt.
Je hoeft geen gamer te zijn om met deze groepen te werken, maar het helpt wel om in ieder geval iets te hebben geprobeerd. Zoek kids die je willen assisteren en geef deze een bepaalde verantwoordelijkheid. Beloning is vaak meer de status en waardering door oprechte aandacht dan een bedrag in geld. Met geld kirijg je niet altijd (altijd niet) de mensen die je moet hebben. Als personeelslid moet je wel iets met deze leeftijdsgroep hebben en dat is in ieder geval geen angst en geen vooroordelen.

Nederlands voorbeeld? Eli Neiburger

De theorie is niet moeilijk en je zou zeggen dat het in de praktijk in bibliotheken ook zou moeten lukken. Dat valt nog knap tegen, want echt goede voorbeelden in bibliotheken zie ik eigenlijk alleen maar in het buitenland, bijvoorbeeld bij Eli Neiburger.
Er zijn Nederlandse bibliotheken genoeg die af en toe een LAN-party of een activiteit hebben, het begin is er, maar vaak is het te incidenteel en wordt er niet geprobeerd contact te krijgen met de kids en te bekijken of je een betere binding met de bibliotheek tot stand kunt brengen en hoe je ze er zelf actief bij kunt betrekken.
Vaak zijn er ook weinig deelnemers, het is op een onhandige tijd, marketing wordt niet via de kids zelf gedaan of via online communities waar deze ‘rondhangen’. Op internet zijn beschrijvingen te vinden van activiteiten, maar als je dan doorvraagt naar de investering in uren, materiaal en het aantal deelnemers is het antwoord niet iets waar je vrolijk van wordt.
Als dat in een buurthuis wel mogelijk is, zou het in een bibliotheek toch ook moeten lukken.
Is er al een Nederlandse bibliotheek die elke woensdagmiddag een vaste medewerk(st)er, net zoals voorlezen, nu groepen kids met en tegen elkaar laat gamen, de high scores op internet zet, games laat bouwen enz.? Of een bibliotheek die minstens eens per maand op een vaste dag / tijd een LAN-party houdt? Waar??? Wanneer??? Waarom niet???

Enne, zoekt u iemand die in uw (NL of BE) bibliotheek, in combinatie met het onkruid wieden bij uw nooduitgang, op de buurthuisway structureel activiteiten wil organiseren, neem dan contact op met…


Rita Niland

Op zeer persoonlijke titel zoals altijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Clicky Web Analytics