maandag 19 oktober 2009

De bibliotheek op zijn best. Promotie van uw bibliotheekdiensten.

De bibliotheek op zijn best. Promotie van uw bibliotheekdiensten.
Manuscripta: Maandag 7 september 2009


Het is alweer even geleden, maar hieronder een uitgewerkte versie van de presentaties, die ik op 7 september op verzoek van GO Opleidingen hield op Manuscripta, de jaarlijkse manifestatie in Amsterdam, ter ere van de opening van het nieuwe boekenseizoen.
Er waren twee presentaties, de tekst van beiden is verwerkt in onderstaande tekst, aangevuld met de tekst die niet binnen de presentatie paste.
De tekst van de slides is in onderstaande blogtekst opgenomen, de presentatie inclusief afbeeldingen staat op Slideshare.

Het thema was dit jaar: De bibliotheek op zijn best. Promotie van uw bibliotheekdiensten. Niet zelf bedacht, maar als opdracht een prima thema.

Promotie niet(s) voor mij...
- Promotie: daar gaat onze PR-afdeling over...

- Marketing: dat doen wij hier niet...
- De website: die verzorgt onze webmaster...
- Promotie is niet(s) voor mij.. Of toch..?

Voor een goed antwoord op deze vraag moeten we eerst antwoord vinden op de vraag wat promotie eigenlijk is.

Promotie is een van de vier p's uit de zogenaamde marketingmix: Product, Plaats, Promotie, Prijs

Van oudsher was marketing en promotie van de bibliotheek het exclusieve terrein van medewerkers van afdelingen PR & Communicatie, later ook van de webmaster als het ging om intranet. Marketing heeft echter niet alleen iets te maken met een persbericht, folder of website. Marketing heeft ook alles te maken met de beleving van de klant in de bibliotheek.

Je kunt prima en dure marketingcampagnes uitvoeren, maar een klant die tevreden weggaat is m.i. de beste promotie voor je organisatie. Dat heeft te maken met aardig en enthousiast personeel, met goede dienstverlening, met voldoende aandacht, met de sfeer, inrichting, klimaat, werkende apparatuur, ruime openingstijden, een goede collectie met een goede uitstalling en nog veel meer.

Je kunt een prachtige website maken, maar als je dat niet goed aanpakt, bezoekt de klant vaak alleen de catalogus, verlengt en reserveert boeken en zoekt de openingstijden. |

Even terug naar de p's, want er zijn er veel meer....
- Periferie = omgevingsfactoren - locatie

- Parkeerbeleid
- Partners
- Presentatie
- (Ver)Pak(king)
- Proces = beleving dienst
- Physical evidence = verklaringen van eerdere gebruikers
- People = kwaliteit personeel
- Public relations = nastreven van goede contacten met publieksgroepen

Een aantal maar eens wat meer uitgebreid bekijken:

- Periferie: locatie Vaak geen slechte plaats, maar: - Nieuwbouw /restylen?

- Samenwonen of -werken in een gebouw..
- Website, folder of brief: bereikbaarheid?
- Onkruid en graffiti?

De locatie waar een bibliotheek zich bevindt is meestal een gegeven, dat niet zo snel te veranderen is, hoewel...

Met lef meer publiciteit

Bibliobussen worden tegenwoordig nogal eens wegbezuinigd. Je kunt er meer mee doen dan je denkt. Gebruik een bibliobus eens om op plaatsen waar veel mensen komen op te duiken. Wat in ieder geval veel persaandacht zal genereren is om een oude bibliotheekbus met afgeschreven boeken voor bijvoorbeeld het Feyenoordstadion te parkeren tijdens een risicowedstrijd. Misschien wordt de bus omgekieperd en boeken uitlenen is wellicht geen optie, maar je haalt wel de voorpagina van de krant. Of je daar je eigen personeel aan moet wagen is wel de vraag, maar met je gebruikelijke taken zul je de voorpagina niet snel halen.

Een uitspraak van de directeur van DOK Delft die ik via via vernam was: ik wil elke week in de pers, positief of negatief is prima, natuurlijk het liefst positief, maar als wij maar media-aandacht genereren. Wel iets om eens over na te denken.


Ons mannetje is weg...

Een tijd geleden kwam ik werktechnisch op bezoek bij een bibliotheek in een middelgrote stad. Het had gesneeuwd. De bibliotheek lag in een winkelstraat en ik was er bijna voorbij gelopen. Ik meende dat het een school was, een groot gebouw met een hoge besneeuwde trap en donkere ramen. Links van de bibliotheek was een dame van een winkel ijverig aan het sneeuw ruimen. Rechts was het al schoon, daar werden net reclameborden buiten gezet.
De bibliotheek was net open, ik werd verwacht bij de personeelsingang, dus liep achterom. Daar was netjes geveegd, het zag er keurig uit.
Binnengekomen maakte ik een compliment over het net geveegde straatje. Ja, dat doet de eerste die binnenkomt altijd, we willen niet dat iemand zijn benen breekt... Ik maakte vervolgens een opmerking over de voorkant. Tja, het mannetje dat dit altijd deed, was wegbezuinigd en het was niemands taak dus...

Nieuwbouw

Bij nieuwbouw of verhuizing van de bibliotheek is de vraag of je het in het centrum of daarbuiten moet zoeken. In het centrum komt veel publiek, dat tussen de boodschappen en het funshoppen door, wellicht ook de bibliotheek bezoekt. Parkeren is daar echter vaak lastig. Buiten het centrum is parkeren makkelijker, maar dan moeten klanten je bewust opzoeken. Is parkeren lastig, denk dan eens aan gratis parkeerkaarten voor het eerste uur parkeren. Bij winkels werkt dat ook prima.

Restyling

Volgens sommigen moet je eens in de 5 jaar je bedrijf restylen. Dat hoeft geen complete verbouwing te zijn maar denk eens aan een koffiecorner Starbucks-stijl in je gebouw, met zo uitgebreid mogelijke openingstijden, kranten, tijdschriften, Bookcrossingboeken, grootbeeldschermen (narrowcasting) en een uitleenautomaat, waar je 24/7 een boek uit de muur kunt trekken.

Partners - Samenwerken met en hoe?

- Core business of ook wijkcentrum?
- Onderwijs
- Stages?
- Openingstijden?
- Maatschappelijke organisaties Samenwonen

Maar moet je wel alleen een pand gebruiken? Kun je geen goede strategische combinaties bedenken? Welke andere instelling is op zoek naar een pand, kun je ergens inwonen? En hoe werk je samen? Een trend was om de bibliotheek samen met andere organisaties in een wijkgebouw te huisvesten. Dat kan voordelen hebben, maar toen ik jaren geleden in zo'n vestiging werkte en nieuwsgierig aan mijn collega’s vroeg, welke organisaties er nog meer in het gebouw zaten en wat deze deden, hadden de meeste collega's geen idee, laat staan dat samenwerking een optie was. De bibliotheek ging op woensdagmiddag om 2 uur open, dat was dezelfde tijd als de kinderclub elders in het gebouw. De openingstijden werden centraal bepaald en daarvan afwijken was blijkbaar not-done. Er was een judoclub maar de bibliotheek had slechts 2 boeken over judo.Het is toch niet zo lastig om eens per jaar een judo-etalage te verzorgen, met alle judoboeken van alle vestigingen, een boekenlijst en misschien een bekende judoka uit te nodigen, maar nee.

Core-business?
Een oude maar telkens terugkomende discussie is wat nu eigenlijk
je core-business is.

Boeken uitlenen, OK, daar is ieder het over eens, maar als je het publiek erom vraagt, blijkt dat deze er ook vooral komen om elkaar te ontmoeten, de computers te gebruiken, samen aan werkstukken te werken enz.Zorg je voor goede faciliteiten wat dit betreft, dan is het voor de hand liggend dat je ook meer boeken uitleent.

Stages?
Veel bibliotheken hebben te maken met ouder personeel, dat vooral
geschoold is in bibliotheekvakken. Stagiaires kun je inzetten om jongeren te bereiken, maar je kunt er ook door worden gestimuleerd om andere activiteiten op te pakken.

Stagiaires geven vaak nieuwe energie en het kost niet veel, een welkome
bijkomstigheid op de vaak magere bibliotheekbudgetten. Neem eens een
stagiairvan een marketing- en communicatieopleiding en geef deze de
ruimte om iets op te zetten.

Openingstijden
Bibliotheken zijn nogal eens gesloten, als publiek vrij is. Op zondag vervelen

mensen zich nogal eens. Organiseer je een activiteit, dan is er gegarandeerd
meer belangstelling dan op een doordeweekse middag. Er zijn nog steeds bibliotheken die activiteiten voor jongeren organiseren op tijden dat jongeren op school zitten.

Commercie?
- Narrowcasting gratis… maar dan wel…

Bij een bibliotheek, waar ik werk, ben ik als projectleider bezig met het opstellen

van grote beeldschermen in de publieksruimte. Erop wordt een mix van
bibliotheeknieuws, lokaal nieuws, informatie over auteurs, internationaal nieuws
en beperkt reclame vertoond in hd-kwaliteit.
Veel filmmateriaal, zonder geluid. Reclame drukt de kosten, maar kan ook irriteren.
Er zijn leveranciers die dit gratis aanbieden, dan heb je meer reclame dan
bibliotheekcontent en of dat nu zo aardig is?

Presentatie: verpakking
- Inrichting

- Frontale opstelling
- Bewegwijzering en informatie bij apparatuur
- Displays .. De keuze van.. Thema … Actueel
- Goed onderhouden werkend materiaal
- Klimaat, akoestiek
- Bordjes: defect, (volle?) prullenbakken, stof?

Mystery guest
Bezoek de bibliotheek eens als mystery guest en neem iemand mee die er al lang

niet is geweest. Wat valt iemand op, noteer zowel positieve als negatieve punten. Werk je ergens, dan heb je vaak last van een blinde vlek. Onhandige zaken wennen ook. Ga vervolgens eens op zoek bij een grote boekhandel in een grote stad. Hoe pakken zij het aan, zie je verschillen? Frontale opstelling is inmiddels in veel bibliotheken geïntroduceerd. Boeken netjes uitgestald op tafels bij de ingang nog zeker niet. Uitverkoopbakken? Etalages worden vaak niet gebruikt, terwijl er vaak veel publiek langsloopt.
Vraag eens een etalagevakschool om de ramen aan te kleden. De biebjuf leest…Tafels met uitstallingen van boeken in het kader van een thema zijn vaak snel leeg, zorg voor snelle aanvulling. Publiek is ook altijd nieuwsgierig naar wat personeel leest. Foto van een personeelslid boven de tafel onder het motto de keuze van.
Of vraag eens naar de keus van een bekende stadsgenoot.

Gamen in de bibliotheek
CD’s of games lenen bij Videoland is meestal geen probleem. Over het algemeen werkt
het, het wordt regelmatig getest en na klachten meteen afgeschreven en ontvang je je geld retour. Bij de bibliotheek is er nogal eens iets kapot en de collectie, met name van games is minder breed. De regels vcor het uitlenen van games zijn strikt en de vraag is dan of je het wel moet uitlenen. M.i. is het gelegenheid geven om kids tegen en met elkaar te laten gamen een betere reclame. Je moet dat wel wat organiseren, maar een simpel schoolbord om de high scores te noteren is snel geregeld.

Techniek: telefoon, omroepsystemen, computers (aan?), wifi, inlever- betaalautomaten

De beller heeft voorrang..

De telefoon is bij veel bibliotheken een dwingend apparaat, dat nogal eens boven een wachtende klant gaat. Die wachtende klant heeft de moeite genomen naar je toe te komen en je weet niet hoeveel tijd iemand heeft. Opbellen is wat dat betreft eenvoudiger, terugbellen is altijd een optie. Ooit leerde ik van het hoofd van het filiaal dat balieklanten altijd voorgingen. Als je met 2 mensen in een vestiging werkt, lukte het niet om en klanten te helpen, orde te bewaken en ook de telefoon te beantwoorden.
Je pakt de telefoon, zegt ‘een momentje alstublieft’ en legt de hoorn neer.

Computers aan?

Dat boeken netjes worden opgeruimd is meestal een gegeven. Dat computers aan staan, is nog niet zo logisch. Computers worden nogal eens gezien als lastige apparaten, die van een ICT afdeling zijn. Computers die niet aanstaan, zijn lang niet altijd kapot. Het resetten is soms lastig, er moeten kastjes open, je moet wachten tot het apparaat opnieuw gestart is en meer. Computers die uitstaan, vormen wel een anti-reclame.

Proces en physical evidence
- Elke klacht is een gratis advies?

- Als niemand klaagt gaat alles goed
- E-mail
- Usability
- Help, ze schrijven over ons… Web 2.0
- Forum / Blogs / Tweets /YouTube / Flickr
- Personeel en Web 2.0

Een enkele klacht heeft binnen een bibliotheek nogal al eens veel aandacht en er wordt uitgebreid bekeken hoe dit op te lossen. Wat niet duidelijk is, is of deze klacht nu echt zo belangrijk is. Welke mening hebben klanten die niet klagen. Hebben zij geen ideeën om iets te verbeteren? Actief ernaar vragen levert nogal eens aardig wat meningen op. Klaagt er niemand? Bij een formele verplichting om klantreacties door te geven aan
een gemeente, is het de vraag of alle klachten wel in de registratie worden opgenomen. Als het personeel op zijn kop krijgt, ligt het voor de hand dat niet alles wordt doorgegeven.

E-mail
Mails zwerven nogal eens door de organisatie. Vaak weet men niet precies

‘wie erover gaat’ en dat uitzoeken is lastig. Er ontbreekt meestal een goed
intranet, waar je kunt zoeken naar een term. Of er is wel een intranet, maar
daarin staat niet duidelijk vermeld wie waarover gaat.Soms worden e-mails gewoon niet beantwoord. De één denkt dat de ander het al heeft gedaan in het geval van een groepsmailbox. Mensen op vakantie worden soms niet vervangen en als iemand een andere baan vindt, is er niet altijd iemand die zijn of haar taak overneemt.

Usability
Het feit dat de burgemeester van een stad een verklaring bij Drempels weg tekent,
waarin hij of zij verklaart dat gemeentelijke instanties ervoor zorgen dat hun website toegankelijk is voor slechtzienden en blinden, zegt nog niets over de
uitvoer. Leveranciers van softwarepakketten bij bibliotheken beweren dat het
drempels-weg-proof is, maar in de praktijk is dit niet altijd het geval.
En de webmaster moet er zelf ook wat aan doen, zoals ervoor zorgen dat er
metadata op de website staat, omschrijvingen bij afbeeldingen geven en meer.
Vindt een webmaster dat niet belangrijk, dan heeft de organisatie vaak geen
idee dat diegene niet doet wat afgesproken is op dit gebied. Dat is te testen
door een extern bureau, maar daar wordt niet altijd geld voor uitgetrokken.
Jammer, want ook dat kan een goede manier zijn om reclame te maken.

Defect..

Vaak liggen er mooie geprinte bordjes met de tekst ‘defect, excuses …’ in de la. Als er iets defect is, wordt er echter op een kladje het woord ‘kapot’ geschreven, dat wordt er het liefst scheef op het apparaat bevestigd met een snel afgerukt stukje tape. Geen reclame..

Personeel en public relations
Ons vakkundig personeel is…
- Die aardige mevrouw met dat rode bloesje…

- Druk aan het werk achter een pc
- In de backoffice?

Of:
- Heeft u dit al eens gelezen?

- Even wennen he, zo’n betaalautomaat?
- Kent u onze leesclub?
- De internetcursus is erg leuk…
- Zal ik laten zien hoe u via internet kunt verlengen?
- Gamen… natuurlijk kan dat hier ook…

Cursussen klantvriendelijkheid zijn vaak een verplicht nummer. Maar als personeel het niet naar zijn zin heeft, of tijdens het werk aan de balie ook andere taken heeft, wordt de kennis niet altijd in de praktijk gebracht. Herkenbaarheid kan goed werken door bedrijfskleding en als je ziet hoe de OBA of
Bibliotheek Rotterdam dat hebben opgelost, is dat zeker geen straf.Nog steeds zijn personeelsleden vaak verscholen achter stapels boeken en pc’s.

Publiek vraagt nogal eens voorzichtig of ze je mogen storen, terwijl je er voor

hen bent. Er is ook publiek die je voorbij loopt en het zelf probeert te vinden.
Omdat je bezig bent, aan het bellen bent (met een kennis?), of met een collega
staat te praten. Dat gaat vaak over het werk maar nogal eens op een klagerige
manier en ook dat is beslist geen reclame. Tevreden personeel levert m.i. tevreden klanten op.

Als hoofd van een afdeling doet het geven van een complimentje geen pijn en

kost ook nog eens niets, maar het kan maken dat mensen met meer plezier hun werk doen. Managementteamleden, die een keer per half jaar meewerken aan de balie of in de backoffice, weten beter wat er speelt. Interesse in personeel op de werkvloer geeft ook meer tevreden personeel en dat werkt m.i. direct positief op de behandeling van de klant.

Bol begrijpt het prima…
- Welkom, mevrouw Niland…

- Leners van dit boek lazen ook…
- Login en bekijk je persoonlijke aanbevelingen…
- Mijn verlanglijstje…
- Tweedehands boeken verkopen
- Bol.com steunt Room to read… kansen voor kinderen in ontwikkelingslanden
- Verfijn op aanbevolen voor… fanatieke gamer
- Schrijf een beoordeling en maak kans op 100 euro
- Verstuur als e-mail

Meld je eens aan als klant bij Bol of Amazon en kijk eens hoe zij het doen. Wat kun je ervan leren? Wat kunnen wij overnemen?In bibliotheken is het vaak lastig om lenersgegevens te gebruiken. Vaak wordt
privacy als excuus aangevoerd, maar als de klant dat goed vindt, waarom niet.
Zelf zoek ik vaak naar nieuw materiaal op de site van Bol en dan pas in de
bibliotheekcatalogus. Dat is als personeelslid van een bibliotheek vreemd om
toe te geven, maar zelfs aan de balie zie ik personeel bij een vraag soms zoeken
op de site van Bol. Geen promotie voor je eigen dienstverlening..

Selexyz doet het goed….
- Frontale presentatie…

- Hoge stapels top 10 bij de ingang…
- Uitverkoopbakken
- Koffiecorner
- Fotoboek op de website
- Activiteiten

Boekhandels willen vaak wel samenwerken met bibliotheken. Dat kan zeker positieve
effecten hebben. Er is onderzocht dat het elkaar versterkt. Mensen die wat hebben gelezen, willen het boek later kopen en als iets in de boekhandel is uitverkocht, is het in de bibliotheek vaak nog wel te leen. Is het niet in de eigen bibliotheek, vertel dan iets over interbibliothecair leenverkeer. Er zijn nogal wat
personeelsleden die geen idee hebben wat dit is, of gewoon niet de moeite nemen klanten daarover te informeren. Een gemiste kans m.i.

Amazon verkoopt ook sandalen…
- One day delivery on school essentials

- Download mp3 bestanden (UK)
- Amazon on your mobile
- POD – Print on demand
- Safe and secure online transactions
- Refurbished Electronic items
- Ratings

Ook van Amazon kunnen bibliotheken vaal leren. Op mijn mobieltje kan ik de aanwinstenlijsten van Amazon prima bekijken, de bibliotheekcatalogus werkt daar nog niet op. Binnen 10 minuten zet ik een aanwinstenlijst op een gratis site die dan wel te bekijken is met een mobieltje. Dat is niet lastig en veel klanten zullen dat waarderen.

De klant vertrekt omdat…
1 % overlijdt

3 % verhuist
5 % ontwikkelt andere vriendschappen, interesses
9 % gaat naar de concurrentie
12 % is ontevreden over goederen of diensten
68 % stapt op vanwege ongeïnteresseerdheid en onverschilligheid in de houding van de dienstverlener

Dat is iets om over na te denken. Er worden veel acties gehouden om nieuwe klanten te trekken, maar als bestaande klanten ontevreden zijn, kun je ze ook zo kwijt zijn. Informatie is ook elders te verkrijgen, het is anders als vroeger toen bibliotheken en boekhandels alleen informatie leverden..

Website…
- Vijf sites: Google, Webmail, Hyves, Facebook, Wikipedia

- Bibliotheek.nl ? Zoek&boek? Krantenbank? Worldcat?
- Dossiers van Koninklijke bibliotheek
- De stad: Singapore in Tijdschrift Digitale Bibliotheek
- SEO : Search engine optimalisatie en Usability

Mensen bezoeken over het algemeen dagelijks maar maximaal 5 sites. Daar zit de
site van de bibliotheek meestal niet bij. Kunnen ze je eenvoudig vinden via Google, zit je op Hyves, Facebook en werk je mee aan de Wikipedia? Dan maak je de kans gevonden te worden in ieder geval een stuk groter.

Bibliotheek.nl heeft een aantal prachtige producten, maar de klant kent ze vaak

niet en personeel aan de balie promoot ze ook zelden. Wel wordt er op de website van de bibliotheek informatie gezet over landelijke producten. Als je ziet hoe weinig deze verwijspagina’s worden bezocht, is dat wel treurig. Singapore heeft het wel goed begrepen. Lees het interview in het tijdschrift Digitale bibliotheek, dat ik heb gehouden met één van de medewerkers daar.

Ook websites moet je ontsluiten. De webmaster ziet dat vaak niet als zijn taak of weet niet hoe dat moet. De afdeling die over ontsluiting gaat, werkt vaak alleen met boeken en traditioneel materiaal. Ontsluit je een site niet, dan is het vervelende dat vrijwilligers dat voor je doen. Vrijwilligers die bij DMOZ werken, maken, als je dat zelf niet hebt gedaan, beschrijvingen die vervolgens terecht komen in Google. Je krijgt dan zinnen als … Bibliotheek X, naast boeken hebben ze ook een theater… Dat ‘hebben ze’ is zeker geen zin van een afdeling Communicatie, maar als je zelf geen metadata of Dublin core aan je site toevoegt, krijg je dit als resultaat.

Voorbeeld: http://goopleidingen.nl/ (zie broncode en zoek naar metadata voor een goed voorbeeld)

http://www.DMOZ.org Open directory Web 2.0

In Web 2.0 tijd zie je steeds meer personeelsleden van bibliotheken bloggen, twitteren, Wikipedia-pagina’s bijhouden. Dat heeft grote voordelen, personeelsleden die in hun vrije tijd enthousiast zijn over het werk, hebben een grote promotionele waarde voor een bedrijf of organisatie. Er zijn ook personeelsleden die dit in werktijd mogen of moeten doen.

“Ze schrijven over ons, maken foto’s en filmpjes”

Ook publiek roert zich steeds meer over het web en schrijft over zijn of haar belevenissen in de bibliotheek. Ook hier geldt dat het goede promotie kan opleveren, maar ook negatief kan uitpakken. Je kunt wel stoer zeggen dat elk commentaar een kans is om de zaken te verbeteren, maar negatief commentaar van één enkele persoon, valt altijd meer op dan de zwijgende meerderheid, die vaak wel tevreden is, maar dat zo normaal vindt, dat deze er het er niet over heeft. Binnen een organisatie zie je ook nog wel eens dat er behoorlijk wat tijd in het reageren op één enkele negatieve opmerking wordt gestoken. Het lijkt er dan op dat die opinie alles is waar het om draait. Dat mag echter niet ten koste gaan van de dienstverlening aan tevreden klanten….

Fotograferen verboden.. maar

Ook is het eenvoudig om foto’s op Flickr en filmpjes op Youtube te plaatsen
omdat de meeste telefoons tegenwoordig wel de mogelijkheid hebben zaken op te nemen.
Al staat er bij de voordeur of in de huisregels dat filmen verboden is, het gebeurt
toch. Van veel bibliotheken staan er filmpjes op Youtube en foto’s op Flickr, tekst
en kwaliteit is niet altijd wat het management van een bibliotheek apprecieert.

Vroeger was het een ingezonden brief in een lokaal sufferdje pardon krantje, dat na een dag tot oud papier werd gedegradeerd. Nu staat het na 10 jaar nog ergens op een forum en komt via Google boven water. Dat is vaak niet zo eenvoudig te verwijderen, ook al klopt er niets van of is het achterhaald. Grappig bedoeld, maar niet leuk: grijze muizen-effect en domme blondjes moppen.


Zoek je op YouTube naar filmpjes over de bibliotheek dan zie je verschillende hoofd-categorieën. De serieuze films met uitleg over catalogi enz. Wat minder serieuze met races met boekenwagens (hebben ze niets anders te doen), domino met boeken (boeken mogen toch niet op de grond, mama) maar op zich niet schadelijk. Minder te waarderen zijn grappig bedoelde filmpjes die uitgaan van het feit dat je stil moet zijn, zoals filmpjes over studenten die iemand pepers laten eten.. en filmpjes over personeelsleden, meestal sissende dames van middelbare leeftijd met knotjes en schotse rokken.
Ook op congressen komen velen weer met commentaar op het feit dat ‘ze je zien als grijze muis’. Als je daar maar tegen blijft protesteren, zul je daar eerder het tegendeel mee bereiken en word je gezien als grijze muis. Een dergelijk imago blijft aan je kleven, maar de meeste mensen weten echt wel beter.

Nog meer ideeën?
- 0 leners: telemarketing “miss you’ kaart

- Mosaic: segmentering doelgroepen
- Kortingen / Gratis partnerpas / Proef
- Automatische incasso

Miss you…
Leent iemand een tijd niets meer, stuur hem/haar eens een kaartje.


Segmenteren
Richt je je op iedereen of kijk je naar Mosaic onderzoek en richt je je

op die doelgroep die het minst of juist het meest in de bibliotheek komt.

Partnerpas
Veel partners lenen gratis mee, misschien zijn ze best gevoelig voor het aanbod van
een partnerpas. Dat is altijd nog beter dan een sjacherijnige opmerking aan de balie dat een pas persoonlijk is en niet door de echtgenoot mag worden gebruikt..

Automatische incasso
Veel bibliotheken sturen nog steeds acceptgirokaarten. Automatische incasso’s zijn
makkelijker en het geld komt dan binnen zonder dat je mensen aanmaningen hoeft te sturen.

Uitleenautomaten en statiegeld
Uitleenautomaten buiten, waar je 24/7 de laatste nieuwe boeken, de bijbel, Koran, wegenkaart en meer kunt lenen tegen deponering van statiegeld als je geen pas hebt of die bent vergeten.

Gratis ruimte te huur
Gratis ruimte te huur voor het geven van cursussen of bij elkaar komen met je boekenclub.

Leskisten

Kant en klare leskisten voor scholen en instellingen of kisten met een thema op bestelling…

Bezorgservice voor boeken enz.

Overal wireless gratis

Dienstverlening aan bedrijven en organisaties die zelf te klein zijn voor een eigen bibliotheek, bijvoorbeeld attendering op relevante artikelen, interbibliothecair leenverkeer en literatuuronderzoek tegen kostprijs

Eén bibliotheekpas voor geheel Nederland, overal kunnen lenen, overal kunnen terugbrengen.

Één bedrag storten voor een bepaalde aantal diensten, vervolgens gratis of met korting boeken, cd’s, dvd;s lenen, internet gebruiken, deelnemen aan leesclubs, schrijversbezoek bijwonen… saldo op, dan bijstorten via een betaalautomaat.

Literatuur

Lees eens wat over dit thema en kom op meer ideeën:
- Bibliotheekblad nr. 14, 27-6-2009

- Bibliotheek; back to the future, VOB, 2008
- Tijdschrift DIB http://www.digbib.nl GO opleidingen

De GO heeft veel korte trainingen of modules van een opleiding die over dit thema gaan. Heb je al enige tijd geleden je opleiding gevolgd, dan heb je waarschijnlijk nooit iets geleerd over promotie via internet, gebruik van Web 2.0, usability, narrowcasting en meer. De GO heeft docenten uit de praktijk. De cursisten hebben naast hun opleiding
ook een baan in het vak, je leert ook van het uitwisselen van ervaringen en je wordt enthousiast om er mee aan de slag te gaan.

Een aantal voorbeelden:
- Schrijven van een pr-plan: http://goopleidingen.nl/idv1/mib/mib-vd-pp.htm

- Informatie presenteren op het web: http://goopleidingen.nl/kort/kort-ip.htm
- Presentatie en promotie (IDV 1) (MBO) http://goopleidingen.nl/idv1/mib/mib-pp.htm
- Marketing van Informatiediensten(HBO) http://goopleidingen.nl/idv2/modulen/idv2-mi.htm

Tekst presentatie op: http://blogger.xs4all.nl/ritanila Slides op slideshare.

Manuscripta 2008: terugblik van vorig jaar

The day after: http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2008/09/09/411579.aspx

The movie: http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2008/09/09/411626.aspx
Another movie: http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2008/09/10/411759.aspx Rita Niland

Gedachten: - Denkend aan bibliotheken zie ik rijen boeken in lange kasten in onbevrouwde ruimten staan..

2 opmerkingen:

  1. Hallo Rita, dank voor je artikel, zeer informatief en heel goed direct in de praktijk te gebruiken! Over promotie gesproken, na een half jaar proefdraaien is antwoord.bibliotheek.nl omgedoopt in ibi.bibliotheek.nl en zijn er aanpassingen gedaan in de vormgeving en functionaliteit. O.a. de widget is aangepast, het is nu mogelijk om de widget in te stellen op een categorie. De bibliotheken kunnen dan lokale samenwerkingspartners de widget aanbieden, zodat hun bezoekers ibi kunnen gebruiken voor vragen en antwoorden op hun interessegebied. Wil jij svp ook de nieuwe widget plaatsen?
    http://ibi.bibliotheek.nl/sidebarRight/widget

    Groeten en dank, Esther Valent, projectleider ibi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Rita,

    Enkele dagen geleden heb ik je een mailtje gestuurd betreft jongeren, bibliotheek & marketing.
    Ik hoor heel graag of je geinteresseerd bent in een 'interview' over dit onderwerp.

    groeten,
    Fay Huigen
    Bibliotheek Dordrecht

    BeantwoordenVerwijderen

Clicky Web Analytics