dinsdag 23 december 2008

Bluetooth experimenten voor de bibliotheek

Bluetooth experimenten voor de bibliotheek
Het voor mag deze keer letterlijk worden opgevat... wij staan voor de deur van een bibliotheek en gaan vandaag bluecasten...

Bluecasting ?
Na twee eerdere geslaagde experimenten met bluetooth besluit ik het, na de aanschaf van mijn nieuwe UMPC, een MSI Wind U100 Notebook, te proberen met een nieuwe actie voor de deur van een bibliotheek*.

Op een droge, wat koude vrije middag in de kerstvakantie, rugzak met boeken en de mini pc, koffer op wielen met kekke flyers voor wat uitleg, een lange uitschuifbare plank met twee metalen beugels, die normaliter over een gootsteen kan worden geplaatst en nog meer boeken, ga ik op weg naar de bibliotheek.

Samen met de doelgroep... laaggeletterden
Onderweg ontmoet ik Mark, een stagiair die bij een collega stage loopt en wat uren heeft in te halen. Mark heeft totaal niets met boeken, ook niet met school overigens, maar wel met mobieltjes en daar gaat het vanmiddag om. Ook wel een beetje om Mark overigens, want samenwerken met iemand van de doelgroep zelf, waar het vanmiddag deels om gaat, de laaggeletterden, is naast een uitdaging ook een handig contactpersoon voor inside information....
Mark heeft, zoals ik hem een half uur geleden ter herinnering nogmaals heb ge-sms't, een winkelwagentje bij de dichtstbijzijnde supermarkt geconfisqueerd en zijn eerste opdracht is om de Bookcrossingboeken onderin, vervolgens een plaat karton, en de cadeauboeken daar bovenop netjes in het wagentje uit te stallen. Hij heeft een iets andere opvatting van de term netjes dan ik, dus dat mag over. Na wat gebrom van hem en mij staat het naar mijn zin en gaat de plank erover, waarop de pc komt te staan. Kensington kabelslot erom, pc aan, Flyers onder een steen als presse papier ernaast, nog even een uitleg met de afspraken en we kunnen van start.

Vanmiddag staan er meerdere experimenten op stapel, een quiz, promotie van nieuwe boeken, bookcrossing-promotie, een game, gratis e-books en meer, maar
eerst even wat uitleg.

Wat is Bluetooth?
Bluetooth is een manier om twee apparaten op korte afstand draadloos met elkaar te laten communiceren. Steeds meer mensen zie je in de auto of trein tegen het stuur of in het luchtledige praten. Als je goed kijkt zie een soort oortje zonder draad en een telefoon ergens in de borstzak, soms met een draad om de nek. Soms zie je een minimicrofoontje aan de draad,. maar vaak is die moeilijk te ontdekken, zo klein.. Een beetje vreemd gezicht en vaak ook een vreemd gehoor, want de meest persoonlijke of nitwitzaken worden soms in het openbaar besproken.
Dankzij Bluetooth kunnen bijvoorbeeld ook adresgegevens tussen mobiele telefoons worden uitgewisseld en kan snel vanaf een handheld computer worden geprint.
Meer dan 90 procent van de nieuwere mobieltjes heeft bluetooth als standaard voorziening waarvan ongeveer de helft van de mensen in de test bluetooth had aanstaan. Een aantal mensen wist dat trouwens zelf niet en soms ook niet waar het voor was....

Bluetooth enquêtes op congressen
Bluetooth is echter ook een manier om contact te maken met onbekende mensen.
Al eerder hield ik op twee congressen mini-enquêtes vanaf mijn eigen smartphone en dat was een leuke ervaring. Op een telecommunicatiebeurs stond driekwart van de bluetooths aan, dat was wel erg eenvoudig. De respons was daar bijna 70 % en dat is geen slechte score.
Op een bibliotheekevent was dat duidelijk minder. Veel mobieltjes stonden waarschijnlijk uit of waren wat gedateerd zodat er minder actieve bluetooths waren te vinden. Hier reageerde echter bijna iedereen, hoewel velen verbaasd om het feit dat ik 'inbrak' in hun computer. Helaas had ik daar geen flyers met uitleg, dat was vast hard gegaan... Met een smartphone kost dat je kramp in je vingers, dus voor een wat grotere actie is dat niet zo'n goed plan.

Gratis boek, ringtone of game? Beantwoord deze drie vragen...
Om ervoor te zorgen dat we op de terugweg niet hoeven te sjouwen met de boeken, is de eerste actie er om zo snel mogelijk door de cadeauboeken heen te raken.
De stapel bestaat uit kinderboekenweekgeschenken, boekenweekgeschenken, leescadeaus, gekopieerde gamecd's met freeware games en ringtones en cadeaus van een lokale boekenwinkel met de vraag of men mee wil werken aan een project voor laaggeletterden. Mark gaat zo'n 20 meter verderop staan, steekt zijn hand op als hij iemand van de eerste doelgroep spot en probeert zelf met de bluetooth op zijn mobieltje het eerste contact te leggen. We richten ons op jongeren tussen de 16 en 25, een voor bibliotheken wat moeilijker te bereiken doelgroep, met name het deel dat niet van lezen houdt.

Er wordt een berichtje verzonden via bluetooth met de vraag of men een berichtje wil met aanbod van een gratis boek of game. Als de jongere positief reageert, ontvangt deze een bericht met drie vragen, die men per SMS moet beantwoorden. Is het goed, dan kan diegene een gamecd of boek afhalen. Bij een gamecd geven we altijd een boek mee. Bij bezwaar volgt er opmerking dat het in ieder geval een aardig kerstcadeautje is als je zelf niet wilt lezen, maar dat het wel een erg leuk boek is. Als Mark dat tegen één van zijn leeftijdsgenoten bromt, komt dat blijkbaar wel anders over dan als ik dat beweer, want ik zie zijn 'klanten' toch met wat meer interesse een duik in de boekenkar nemen en regelmatig in het boek bladeren.. Zijn gesprekken duren ook duidelijk langer dan als ik een poging waag en ik neem mij voor de volgende keer te kijken of ik meer stagiairs mee kan nemen.

De eerste serie vragen zijn uit het hoofd te beantwoorden en zijn zoiets als: Welke game vind je het leukst? Speel je wel eens een game in de bieb? Komt je wel eens in de bibliotheek? Lees je wel eens een boek? Als men niet reageert verdwijnt het bericht vanzelf. Maar mensen zijn en blijven gelukkig nieuwsgierig... en gratis is en blijft een toverwoord, misschien werkt de crisis wel in ons voordeel;-)

De bieb binnen... wel wat eng? Mediawijsheid in de praktijk.
Na een stuk of zes 'klanten' de tweede serie. Nu zijn het vragen die men alleen kan beantwoorden als men de bieb binnenloopt en iets bekijkt of opzoekt.
Dat is lastiger, want sommige jongeren hebben daar nu duidelijk geen zin in. Als Mark mondeling wat toelicht op zijn zeer eigen wijze.. "Ik loop stage en zij werkt bij de bieb en als jullie meewerken, kan ik een beetje op tijd naar huis" .. zijn er meer jongeren die willen meewerken en soms wat schoorvoetend de bieb inlopen.
Toch blijkbaar voor sommige jongeren een behoorlijk onbekend en wat eng gebouw. Nu ziet de ingang er hier wat minder uitnodigend uit dan in Rotterdam, dit is een oud gebouw, waarbij je niet meteen naar binnen kunt kijken en misschien schrikt het daarom soms wat af? Dat bedenk ik pas later en de volgende keer is dat een aardig thema om eens een mini onderzoek op los te laten. Een simpele vraag of de bieb misschien ook gametijdschriften heeft blijkt al vrij lastig om op te lossen. Iets op de pc opzoeken is ook nog niet zo eenvoudig. De vraag of je kunt internetten is wel eenvoudig. Ik schrap na een tijdje de helft van mijn vragen, loop de bieb nog eens binnen en maak de vragen makkelijker.

Het is ook voor mij een goede les, je als HBO'er inleven in een gemiddelde laaggeletterde of een gemiddelde niet-bibliotheek-bezoeker is nog niet zo eenvoudig.
Het erbij betrekken van mensen uit de doelgroep is m.i. dan ook essentieel wil je iets meer bereiken dan alleen maar een fraai plein, waar soms vooral klanten komen, die vaak eerst elders in de bibliotheek te vinden waren... De uitdaging is m.i. vooral om mensen te trekken die nog nooit je gebouw binnen zijn geweest of misschien alleen ooit als kind, tot ze misschien die vermaledijde boekenlijst voor hun neus kregen, wellicht onheus werden bejegend door een chagerijnige biebjuf of meerdere euri boete moesten betalen voor een boek dat achter het bed was gevallen.... Na zo'n 20 'hits' waarbij de boeken en game-voorraad aardig aan het
slinken is, gaan we over tot miniproject nr 3. Project 1 en 2 hebben nog wel wat na-effecten. Berichten blijven in de telefoons staan en een aantal vragen heb ik inmiddels aan al@din doorgespeeld of beantwoord via de desbetreffende bibliotheeksite. Ook iets om over na te denken als je zoiets opstart.

De bieb binnen... toch eng? Maar wel lekker warm.
Inmiddels hebben wij het wat koud gekregen en ik stel voor om, om de beurt te kijken of wij binnen ook wat kunnen ondernemen. Mark gaat op zoek naar jongeren in de bibliotheek met zijn mobieltje en ik start buiten alvast met het volgende experiment. Mark heeft als opdracht om nieuwe boeken te promoten en te kijken of hij jongeren zover kan krijgen om meer boeken dan gemiddeld te lenen en jongeren te verleiden om ook wat andere boeken dan normaal mee te nemen.
In de tussentijd heb ik hem behoorlijk geprezen om zijn inzet en verteld dat hij veel kan verdienen als telefonische verkoper. Hij krijgt er steeds meer lol in en als een kennis die toevallig langsloopt even op mijn wagentje let, hoor ik hem enthousiast boeken, die hij waarschijnlijk nooit zelf zou willen lezen, promoten.
Het bibliotheekpersoneel, dat van niets weet**, spreekt jongeren over het algemeen nauwelijks aan, ook iets om over na te denken overigens en kijkt wat argwanend als er groepjes jongeren om Mark heen staan. Als een dame wat vraagt en Mark als antwoord geeft dat hij stage loopt, wordt er goedkeurend geknikt en niet verder gevraagd. Na een tijdje gaat Mark weer buiten verder en ik ga naar binnen met mijn mobieltje voor het vervolg en om even op te warmen.

Filmpjes, ringtones en wallpapers.
Een filmpje over de bibliotheek dat ik ooit heb gemaakt op basis van filmpjes en foto's met creative commons rechten, vreselijk flauwe ringtones over boeken en de bieb en wat mooiere wallpapers met opnamen van bibliotheken in binnen- en buitenland en kaften van boeken vinden gretig aftrek. Of deze echt blijvertjes zijn op de mobieltjes van de langslopende kids is natuurlijk de vraag, maar gratis promotie voor de bibliotheek op een ludieke manier brengt veel glimlachende gezichten op straat. Dat wordt een permanente actie, besluit ik ter plekke.

Gratis... recensies en onze top tien.
Het volgende aanbod valt wonderbaarlijk ook in goede aarde. SMS uw voorkeur en u ontvangt gratis drie recensies over nieuwe boeken. Bijna loopt een lezende meneer tegen een lantaarnpaal. Ik vraag mij af of mijn WA-verzekering de mogelijke schade aan kapotte brillen en gebroken neuzen dekt;-) Als troost biedt ik hem snel een Bookcrossing-boek aan en ga verder met de volgende actie...

Bookcrossing via bluetooth en jongeren zijn eng..
Opgewarmd gaan we buiten verder met het volgende idee. De geschenkboeken zijn op, het karton gaat in de rugzak en de bookcrossingboeken worden zichtbaar.
Via bluetooth vragen we, nu aan alle voorbijgangers ongeacht leeftijd, of men een gratis boek wil uitzoeken bij Bookcrossing.... Zodra er iemand die ouder is dan een jaar of 30 in het karretje gaat uitzoeken blijven er meer nieuwsgierigen staan. Bij jongeren loopt men door. Het lijkt er veel op dat leeftijdsgroepen elkaar onderling aantrekken en buiten de groep elkaar afstoten. Jongeren vooral zijn blijkbaar eng voor ouderen.
Eigenlijk is het alleen de bedoeling als men bluetooth heeft, maar dat is lastig als er een paar ouderen uitgebreid aan het uitzoeken zijn. Een oudere heer merkt wat bozig op... Als ik geen mobieltje heb, krijg ik dan geen boek, wat is dat nu voor een belachelijke toestand! Het winkelwagentje straalt ook een bepaald iets uit blijkbaar, want ik zie verschillende mensen met "uitverkoopogen" en de bijpassende "uitverkoopellebogen"... Op een moment word ik zelfs aan de kant geduwd omdat een mevrouw 'er al lang stond en nog niets had'. Ik dagdroom even over een uitklapbare kast op wieltjes.. maar die zal ik zelf moeten maken zonder budget en de vraag is of dat helpt tegen de nu toch wel erg opdringerige mensen. Mark heeft ook wel een oplossing, maar meer voor het vervolg dan voor dit moment.
"Je moet de boeken in dozen doen en dan aan mensen bonnetjes uitdelen als ze een nummer hebben op hun telefoon". "Of geen boeken geven maar korting, als ze
wat moeten betalen lopen ze vanzelf door". Mark mag dan misschien laaggeletterd zijn, slim is hij wel...

Spandoek maar skippen..
De laatste actie zou het spandoek zijn, dat opgerold in mijn rugzak zit. Zet uw bluetooth aan, stuur ons een berichtje en win een boek. Ik heb blauwe ledverlichting meegenomen om aan de USB-poort te bevestigen maar besluit dat maar te skippen. Genoeg voor vandaag, maar wordt zeker vervolgd!

Verantwoording... ook eng?
Onder de sterretjes is eigenlijk verborgen waar het mede om draait. Ook eng want mijn experimenten vallen niet altijd overal in goede aarde;-) Geen probleem, zou je denken, want op een blog staat het ieder vrij hierop te reageren, ook anoniem, maar helaas hoor ik meestal alleen via via dat iemand (wie blijft dan onbekend) iets (wat blijft ook onduidelijk) niet waardeert. Vandaar ook de herhaalde opmerking onder mijn naam...

Waar?
* in een bibliotheek in mijn woonplaats Dordrecht. Deze activiteit is op persoonlijke titel in eigen tijd en heeft geen relatie met de bibliotheek waar ik werk. Daar zou ik dit graag ondernemen, maar in grotere bibliotheken is het lastig om ideeën binnen een half jaar te effectueren, laat staan binnen een week. Reden dat ik het op deze manier doe is om te laten zien dat het zonder budget, zonder stukken en met nauwelijks voorbereidingstijd mogelijk is, als voorbeeld voor bibliotheken die dit op willen en kunnen pakken. Zoekt u daarvoor een zzp-er, dan weet u mij vast te vinden... Bibliotheekmarktconforme tarieven en dat is niet duur;-) En natuurlijk last-but-zeker-not-least omdat ik een kick krijg... en nieuwe energie... door te laten zien dat kan wat niet kan zodat ik weer verder kan met formele zaken die wel zouden moeten kunnen maar duren...

Waarom niet van tevoren enig overleg?
** bibliotheken van te voren informeren is te lastig omdat traditioneel elke denkbare hiërarchische laag of afdeling erbij betrokken moet worden. Afdelingen en lagen die vaak inhoudelijk niet begrijpen waar het overgaat (wat ik mij bij bluetooth wel voor kan stellen) maar ook meestal kiezen voor de meest veilige weg en dat is in bibliotheekland vaak niet bewegen en beslist niets nieuws ondernemen. Ook dat kan ik mij wel voorstellen omdat binnen niet commerciële organisaties ieder zich er nu eenmaal graag 'mee bemoeit' conform de poldercultuur en angstig is dat de subsidieverstrekker (gemeente, wethouder), het bestuur of wie dan ook het niets vindt. Allemaal begrijpelijk, maar het werkt wel verlammend en is vaak de dood voor elke innovatie. Enig overleg kost zoveel tijd dat het gewoon niet zou lukken op een vrije middag, maar dat het een dagtaak zou worden. Ik heb al een dagtaak met momenteel vier werkgevers, dus dat gaat niet lukken.

Mag dat allemaal wel?
Ja, dat mag. Het is toegestaan als opt-in dus je mag mensen een berichtje sturen met de vraag of ze informatie willen enz. Nadeel is dat, als mensen weigeren en vervolgens nog een keer langslopen, het opnieuw wordt gevraagd, omdat het systeem niet bijhoudt wie bevestigend of ontkennend heeft geantwoord. Dat mag wellicht dan ook niet, hoewel iemand (zie links) daar een aardig onderzoek aan heeft gewijd. Het is nu nog een nieuwigheid die niet overal wordt toegepast, maar als elke winkel het gaat doen, zet ieder bluetooth uit en wordt het als spam gezien. Gelukkig heeft de bibliotheek een goede naam en wordt niet gezien als commerciële instelling, zodat je wat krediet hebt. Ervaringen elders op popconcerten en met charitatieve doelen worden voorlopig goed ontvangen.

Ik wil dit ook....
Als bibliotheek kun je, zoals gezegd met een UMPC van zo'n 400 euro of desnoods een mobieltje zelf aan de slag. DOK Delft heeft het anders aangepakt en een marketingbedrijf ingehuurd (zie link onderaan). Dat kan natuurlijk ook maar dat kost het één en ander. Geen idee hoeveel, maar dat is snel genoeg na te vragen via Dok Delft of het marketingbedrijf.

Meer techniek voor de echte liefhebber:
Bluetooth is een radioverbinding (in de 2,45 GHz band) voor spraak en data op de korte afstand. Het werkt 'point to multipoint', hetgeen inhoudt dat een enkele bron meer 'ontvangers' kan bedienen. Wanneer twee Bluetooth-apparaten een verbinding hebben opgebouwd, dan ontstaat een zogenoemd piconet. Er kunnen op dezelfde plek meerdere van dergelijke piconets naast elkaar bestaan, in wat men een scatternet noemt. Binnen een piconet ondersteunt Bluetooth maximaal acht actieve verschillende apparaten, terwijl er in totaal 127 apparaten een verbinding kunnen houden (deze zijn tijdelijk 'geparkeerd').
Normaal gesproken zal het binnen een straal van 1 tot 10 meter functioneren, maar wanneer het zendvermogen wordt opgevoerd, kan de 100 meter worden gehaald.
Een zogenoemde 'zichtverbinding' is niet nodig; dankzij de GHz-radioverbinding dringt het Bluetooth-signaal ook door vaste materialen (zolang het geen metaal is). De communicatie van digitale spraak behoort tot de standaardmogelijkheden van Bluetooth. Bluetooth ondersteunt binnen een piconet tot drie gelijktijdige Full-duplex-gesprekken.
Omdat Bluetooth een vervanger is voor de (korte) kabels, kan het worden gebruikt om allerlei apparaten met elkaar te laten communiceren. De ontwerpers hebben met opzet gebruik gemaakt van een goedkope radiotechniek, zodat Bluetooth zonder veel bezwaar in ieder apparaat kan worden ingebouwd. Omdat Bluetooth normaal gesproken ook weinig stroom verbruikt (30 µA (microampère) in 'hold mode' en 8-30 milliampère bij een actieve verbinding), kan het ook worden toegepast in mobiele apparaten die afhankelijk zijn van batterijen.

Frequentie
Voor Bluetooth is een frequentie uitgezocht die ook wereldwijd beschikbaar is. Dit had wat voeten in de aarde, want met name voor Spanje, Japan en Frankrijk was het aanvankelijk een probleem. In Frankrijk was dit frequentiespectrum al in gebruik voor militaire toepassingen, maar sinds 1 januari 2001 staat ook daar de 2,45 GHz-band voor Bluetooth ter beschikking. Deze frequentie is vrij, en wordt ook gebruikt voor babyfoons, afstandsbedieningen van garagedeuren, draadloze telefoons, magnetrons, en Wi-Fi-toepassingen. De eerste versie is versie 1.0 en had nog last van "kinderziektes", (lees: storingsgevoelig) daarom kwam al snel versie 1.1 die op talloze punten was verbeterd. Vanaf versie 1.2 gebruikt Bluetooth frequency hopping, of Adaptive Frequency Hopping (AFH).

Bluetooth is een recente ontwikkeling die dataverbindingen over korte afstanden met behulp van radioverbinding mogelijk maken. Dankzij de frequenties of preciezer gezegd radiofrequenties kunnen bestanden zonder snoeren van één naar een ander apparaat verzonden worden. In feite is het een draadloze vervanging van snoeren die nu nog tussen verschillende apparaten nodig is. Belangrijke toepassingen zijn hierbij verbinding tussen mobiele telefoon en een laptop of PC, of bijvoorbeeld tussen een PC en een printer, toetsenbord, scanner en andere randapparatuur.

Klassen en versies
Bluetooth apparatuur is verdeeld in 3 verschillende klassen:
* Class 1: Ontworpen voor lange afstandverbindingen (tot ~100m)
* Class 2: Voor normaal gebruik (tot ~10m)
* Class 3: Voor korte afstanden (10 cm - 1 m)

Er bestaan ook verschillende Bluetooth versies:
* Versie 1: De datasnelheid bedraagt bruto 1 Mbit/s.
* Versie 1.2: Deze vernieuwde versie maakt datasnelheid tot 2 Mbit/s mogelijk. Daarnaast verbeterde het spraakkwaliteit en audio-overdracht.
* Versie 2: Eind 2004 is een nieuwe verbeterde versie van Bluetooth-standaard ontwikkeld en goedgekeurd. De belangrijkste kenmerken zijn:
o 3 keer zo hoge datasnelheid
o lager stroomverbruik (wat de levensduur van de batterij verlengt)
o verbeterde foutcorrectie
o verbeterde mogelijkheid verbindingen met meerdere apparaten.

Beveiliging
Omdat de radiosignalen kunnen worden opgevangen door alle ontvangers die zich in de buurt van de Bluetooth-apparaten bevinden, ondersteunt Bluetooth in het basisprotocol authenticatie en encryptie. Authenticatie vindt plaats middels een geheime sleutel, die zich op beide apparaten moet bevinden. Het protocol staat het wel toe dat het ene apparaat het andere authenticeert. Na authenticatie is het mogelijk om de verbinding te versleutelen (encryptie). Als het Bluetooth-apparaat niet voldoende beveiligd wordt, kan door middel van bluejacking informatie verzonden worden naar het apparaat. Het ongevraagd en dus illegaal lezen van de documenten via Bluetooth wordt dan bluesnarfing genoemd.

Bluetooth versus IrDA
Bluetooth is net als de infrarode verbinding (IrDA), een communicatiemiddel voor de korte afstand. Beide verbindingsmogelijkheden concurreren dus met elkaar.
Met name bij het uitwisselen van data, zoals het 'synchroniseren' van een handheld computer met een pc, mikken de beide technieken ook op dezelfde functionaliteit. Zij maken hiervoor zelfs gebruik van hetzelfde 'upper layer' protocol (OBEX) en beide streven ernaar om gebruik te kunnen maken van dezelfde applicatie.

Toch hebben Bluetooth en IrDA specifieke eigenschappen, waardoor zij in verschillende situaties de voorkeur verdienen. In een ruimte met veel apparaten op de Bluetooth-frequentie (veel mobiele telefoons, bijvoorbeeld), is het eenvoudiger om gegevens uit te wisselen via IrDA; het is dan mogelijk om beide apparaten op elkaar te 'richten', zonder dat andere tussenbeide kunnen komen. Met Bluetooth is het wat lastig 'mikken' en daardoor duurt het even voordat Bluetooth alle soortgenoten in de buurt heeft ontdekt. Vervolgens kan er nog tijd overheen gaan, voordat uit de naburige apparaten het juiste is geïdentificeerd, waarvoor extra informatie nodig kan zijn. Ook het beveiligingsmechanisme in Bluetooth vraagt tijd.

In andere gevallen verdient Bluetooth weer de voorkeur. Zo kan met mobiele apparatuur worden gecommuniceerd, zonder dat deze tevoorschijn hoeft te worden gehaald; de mobiele telefoon kan in de tas blijven tijdens het synchroniseren. Bovendien mag, in tegenstelling tot bij IrDA, een apparaat worden bewogen tijdens de communicatie, waardoor het apparaat ook klaar is om te ontvangen wanneer het 'op het lichaam' wordt gedragen. Hierdoor kan de gebruiker van een Bluetooth mobiele telefoon zijn telefoon gewoon in zijn zak laten zitten wanneer hij via een laptop een 'dial up'-verbinding met het internet maakt. De telefoon hoeft niet, zoals bij infrarood, naast de laptop te liggen. Bluetooth kan ook grotere afstanden overbruggen (ongeveer 15 tot 20 meter) terwijl IrDA (infrarood) al na enkele meters geen
goede verbinding meer kan maken. Het verbinden met Bluetooth is erg makkelijk omdat je bij de meeste bluetooth apparaten een lijst kan opvragen via je PDA, GSM of laptop welke andere bluetooth apparaten er in de buurt zijn, vervolgens kun je ze makkelijk koppelen. Dankzij het 'multi-point'-karakter van Bluetooth is het ook mogelijk om meerdere van Bluetooth voorziene apparaten, via een enkel LAN Access Point in een ruimte, toegang te geven tot een (bekabeld) netwerk. Hier kan echter wel de beperkte snelheid van Bluetooth een rol spelen. Bluetooth kan maar communiceren met 1 Mbps (bij IrDA is dat tot 4 Mbps, respectievelijk 16 Mbps voor modernere varianten). Verder is Bluetooth niet merkgebonden wat als voordeel heeft dat men bijvoorbeeld in een auto met een Bluetooth car-kit kan
aanmelden met elke GSM uitgerust met dit systeem.

Bluetooth zal niet concurreren met het draadloze LAN 802.11 (Wi-Fi). Bluetooth biedt een lager bereik en een lagere bandbreedte, maar is veel goedkoper en energiezuiniger en daardoor beter op grote schaal toe te passen in (mobiele) apparatuur.
Bron technische info: Good old Wikipedia.

Meer links:
http://www.zdnet.be/news.cfm?id=96058
http://www.windowsvistamagazine.be/vista.cfm?id=76029
http://dokstation.wordpress.com/2007/09/12/dok-experimenteert-met-bluecasting/
http://bluetooth.startpagina.nl/
http://www.bluetooth.com/bluetooth/

Rita Niland
Op persoonlijke titel, in privétijd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Clicky Web Analytics