maandag 29 december 2008

Niet de Top 2000 op Rijnmond, reprise èn Guitar hero...

Niet de Top 2000 op Rijnmond, reprise

Ook vandaag nog kunt u op Radio Rijnmond verzoekjes indienen voor platen en cd'tjes die de officiële lijst op 'die andere zender' net niet haalden.
Gisteren postte ik al op mijn blog, net als vorig jaar het één en ander...

Een aantal van mijn verzoekjes is inmiddels al gedraaid, zag ik in de playlist die hier
http://www.rijnmond.nl/Programmas/Niet%20de%20Top%202000 te vinden is. Een fraaie lijst als je de nummers zo bekijkt. De muziek is via internet te beluisteren... hoewel...

Streaming en bibliotheken

Als dat via de site van Rijnmond niet lukt, zit je mogelijk... in de bibliotheek.
Deze link hieronder is te proberen:
http://delicast.com/radio/Netherlands/talk/Radio_Rijnmond

Werkt dat niet dan is dit een poging waard:
http://streaming.radio-rijnmond.nl:8080/ramgen/encoder/rijnmond.ra
Op nogal wat plaatsen is toegang tot streaming media overigens geblokkeerd. Als iedereen radio gaat beluisteren via het netwerk van een bedrijf, bibliotheek of school kost dat nogal wat bandbreedte en dat betekent dat de automatiseringsafdeling probeert om dit lastig te maken. Mogelijk blijft het dan bijna altijd nog wel, er zijn altijd wel achterdeurtjes voor slimme gebruikers;-)

De playlist van Rijnmond is ook aardig om op ideetjes te komen... en alles is te leen via de Centrale Discotheek, dus zwijmelen is toegestaan en ook nog erg eenvoudig.

4 uur 's morgens...
Cotton fields van Creedence Clearwater Revival was net iets te vroeg, tussen 3 en 4 uur 's nachts, maar J.J. Cale met Magnolia tussen 4 en 5 uur hoorde ik wel via mijn 'oortje'. Meestal ben ik rond 4 uur 's morgens wakker en start ik met radio of ICT gerelateerde podcasts beluisteren.
Er ligt nog een verzoekje voor het nummer
'Dead skunk' van Loudon Wainwright III, een nummer met een verhaal erbij, dat volgt hier wellicht later nog. Kom je live op de radio dan scoor je een sjaal en/of T-shirt en mag je op de groepsfoto morgen.... dat lijkt mij wel een aardig event, dus in de loop van de dag dien ik zeker nog wat verzoekjes in om te kijken of ik bij dat selecte, maar vast zeer bonte gezelschap mag behoren*.

Net heb ik nog een poging gewaagd één van mijn favorieten op de zender te krijgen. Ik ben even langs gelopen om de DJ's in levende lijve aan de gang te zien, maar de bak met aanvragen is nog behoorlijk vol, dus geen idee of mijn verzoekje nog aan de beurt komt.

Guitar hero en ....
Hush van Deep Purple is ditmaal het nummer wat ik graag wilde horen. Het origineel van Joe South klinkt overigens ook nog steeds lekker.
Sinds de opkomst van games als Guitar hero zwijmel ik regelmatig weg als ik één van mijn oude helden uit mijn jeugd weer langs hoor komen, nu gespeeld door jonge gasten, die nog niet eens geboren waren toen deze nummers verschenen. Als deze het originele filmpje van Deep Purple bekijken lachen ze zich vast een ongeluk overigens.

Guitar hero is een game, waarbij een soort gitaartje wordt geleverd, dat voorzien is van een aantal gekleurde knoppen. De bedoeling is dat je via de knoppen die getoond worden op het tv-scherm met de muzieknummers meespeelt. Dat klinkt eenvoudiger dan het is.
Er zijn van dit game versies voor de Playstation 2, uitgekomen ik meen in 2005, in 2006
Guitar hero II, dat later ook op de XBox 360 kon worden gespeeld. In 2007 verscheen Guitar hero III voor de Nintendo Wii, Playstation 3, Pc en Mac. Totale verkoop ik meen meer dan 20 miljoen games.

On Tour is pas verschenen voor de Nintendo DS. Ook op deze prachtige nummers voor de papa's, mama's, opa's en oma's die kunnen luisteren hoe hun kids en kleinkids bijvoorbeeld Sweet home Alabama van Lynyrd Skynyrd spelen. Pas op met meezingen, de kids zouden nogal eens zeer geschokt kunnen zijn.... maar zelf oefenen op de DS kan natuurlijk ook. (Nee, laat de DS vandaag maar eens thuis als je naar school gaat...)

4 miljoen hits... in de bieb?
Guitar hero-spelers zijn op internet mateloos populair en scoren op YouTube meer dan de originelen overigens. Het Deep Purple nummer scoorde 600.000 hits op YouTube maar het filmpje over het World Record Guitar hero werd bijna 4 miljoen keer bekeken. (link niet opgenomen i.v.m. de irritante reclame aan het begin).

In een bibliotheek is dit een prima game om te laten spelen. Jongeren maar ook ouderen vermaken zich prima, is het niet met spelen dan is het wel met luisteren of kijken naar de spelende 'artiesten'. Eén groot voordeel.. het klinkt altijd goed, want de muziek zelf blijft prima, ook al mis je noten.
De laatste versies (vanaf IV) hebben niet alleen een gitaar, maar ook drums en zang en er zijn nu complete bandjes die samenspelen en de filmpjes die zij ervan maken op internet plaatsen.
Als je op YouTube zoekt naar Guitar hero 100 % zie je nogal wat kids die door zo'n opname bewijzen hoe goed ze zijn. Zet een podium neer in de bibliotheek, leg de instrumenten aan een dikke ketting of geef ze uit na het inleveren van een pasje en je bereikt een doelgroep die je normaliter niet zo snel in de bibliotheek ziet.
En nee, geluidsoverlast kun je zelf in de hand houden, al zet je het niveau niet voluit, dan is het nog ween populaire game waarvoor de kids zeker in de rij staan.

Zijn daar opnamen van?
Ik denk nog wel eens terug naar de 70er jaren van de vorige eeuw toen ik met een echte gitaar probeerde mijn helden na te spelen op een podium met soms wel (ja wel...) 200 dansende jongeren in een dancing of disco (ja zo heette dat toendertijd). Nee, daar zijn geen opnamen van bewaard, behalve wat foto's en misschien is dat maar goed ook;-)

* Toevoeging... YES! Ik ben net gebeld en kom om half twee op de radio met mijn verhaal over Loudon Wainwright III... Cool.... Wordt dus vervolgd.

Rita Niland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Clicky Web Analytics